Poika eli kesäänsä
Hans första sommar (ruotsinkielinen nimi)
Young Love (englanninkielinen nimi)
La Vida y el sol (espanjankielinen nimi)
Son premier été (ranskankielinen nimi)
Ein Junge lebte seinen Sommer (saksankielinen nimi)
Finna-arvio
Poika eli kesäänsä
Roland af Hällströmin ohjaama draamaelokuva Poika eli kesäänsä (1955) perustuu Frans Emil Sillanpään esikoisromaaniin. Elias Kujanpää (Pertti Weckström) palaa koulusta kesälomalle lapsuudenkotiinsa. Kesän aikana Elias kokee ensimmäisen rakkautensa, kun sekä Korkeen Lyyli (Tea Ista) että Malkamäen Olga (Eila Peitsalo) sekoittavat nuoren miehen pään. Sillanpää itse nähdään elokuvan alussa ja lopussa teostaan lukemassa.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||
S |
||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
|
||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||
Kesä 1955 |
||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||
|
||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||
Koska elokuva perustuu F. E. Sillanpään tunnettuun romaaniin, painotettiin palstoilla romaanin ja käsikirjoituksen välisiä suhteita. I. L-s (Inkeri Lius, Suomen Sosialidemokraatti 8.11.1955): "Romaanissa on eräänlainen filmillinen rakenne, katkelmia rakkauskohtauksista ja välillä luonnonkuvauksia sekä kirjailijan omia mietteitä luomistaan henkilöistä. Mutta miten saattaa elokuvassa tämä esille niin ettei elokuvasta olisi tullut äitelä rakkauskohtauksista koostuva kuvasarja, joita ikäänkuin välisoittoina katkaisevat maisemakuvat? [- -]. Jälkeenpäin on hyvä olla viisas. Mutta kuitenkin: olisi pitänyt rajoittaa samantapaisten kohtauksen määrää." "Eroottinen syke ja aistillisuuden tuntuma [- -] on filmissä laimennettu ja mielestäni turhaan. Hyvin suurella pieteetillä, ymmärtämyksellä ja ilmeisellä ihailulla suoritetussa skenariossa on tavallaan kuin pysytty kirjailijan sanassa liian tarkkaan", huomautti Paula Talaskivi (Helsingin Sanomat 5.11.1955). Myös Varjostin (Risto Varjonen, Ylioppilaslehti 18.11.1955) kaipasi Jussi Talvelta ja Viljo Helalta "enemmän mielikuvitusta ja 'filmillistä' ajattelutapaa". Kuitenkin käsikirjoituksesta löydettiin hyviäkin puolia. "Omassa verkkaisen lyyrillisessä laadussaan tämä elokuva ei tarvitse enempää tapahtumia eikä liioin korostetumpaa eroottisuutta tuekseen", mainitsi Juha Nevalainen (Ilta-Sanomat 7.11.1955). Leo Nordberg (Uusi Suomi 5.11.1955) havaitsi "valkokankaallakin monesti aitoa Sillanpään henkeä, mutta toisinaan riistäytyy aiheen episodimaisuus filmin tekijäin käsistä levittäen hetkittäin elokuvaan lievää latteuden tuntua". Martti Savon (Modest Savtschenko, Työkansan Sanomat 5.11.1955) mielestä filmiin ei ole saatu mitään suurta, johtavaa ideaa: "Keksitty kehyskertomus [- -] on aivan liian helppohintainen ratkaisu." "Roland af Hällströmille tämä Sillanpään romaanin filmiin siirtäminen merkitsee etenkin tyylissä uutta vaihetta (lähikuvain käyttö!)", totesi Talaskivi (Helsigin Sanomat 5.11.1955). Valma Kivitien (Elokuva-Aitta 22/1955) mukaan ohjaaja "ei ole pysähtynyt korostamaan mitään eikä ketään erikoisesti, ottanut vain huomaavaisesti kulloinkin kyseessä olevan näkymän esille osoittaen hienovaraisesti sille kuuluvan aseman ja tehtävän". Ohjaajan lisäksi visuaalisuudesta kiiteltiin kuvaaja Esko Töyriä. G. B-s (Greta Brotherus, Hufvudstadsbladet 5.11.1955) puuttui elokuvan ajalliseen löyhyyteen. Hän katsoo epäselväksi jäävän, miten eri episodien ajat suhtautuvat toisiinsa. B. P-m (Bengt Pihström, Nya Pressen 7.11.1955) luonnehti tahtia verkkaiseksi. "Och varifrån kommer de plötsliga, 'symbolistiska' bilder, som ingenting har att säja, inte hör till sammanhanget?" B. P-m vielä kyseli. Valma Kivitie nosti näyttelijöistä etusijalle nuoren Pertti Weckströmin: "Hänen liikkumisensa luonnossa on siihen sulautuvaa, toisinaan on kuin hän todella kuuntelisi, mitä luonto hänen ympärillään puhuu ja mihin jokin uusi ääni hänessä itsessään häntä vaatii. Pertti Weckström on tosi, koruton ja vaatimaton." Tea Istaa piti Juha Nevalainen (Ilta-Sanomat 7.11.1955) liian kosteahuulisena vamppina suomalaiseen maalaiskylään. I. L-s:n mielestä Eila Peitsalo oli korostetun yksinkertainen halussaan ja poikkesi liikaa alkuperäisteoksen Olgasta. Kuitenkin muun muassa Varjostin katsoi Peitsalon tavoittavan henkilöhahmonsa olennaisia piirteitä. Tauno Pylkkäsen musiikista kirjoitti Kivitie: "[- -] näin herkkään luonnon tulkintaan tarvitaan herkkä soitin ja siksi hän on sovittanut musiikkinsa yksinomaan jousille - uutta ainakin kotimaisessa elokuvamusiikissa." Talaskivi puolestaan analysoi lavastusta: "[- -] Lauri Elo on onnistunut interiöissään tavallista paremmin - mm. Olgan kammari ympäröi tyttöä samalla atmosfäärillä, mitä toisaalta taas Eila Peitsalo [- -] ylläpitää." - Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan. |
||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||
Ryysyrannan Joosepin erinomainen kaupallinen menestys kannusti niin ohjaajaa kuin tuottajaakin jatkamaan klassikkolinjalla. Kohteeksi valittiin F. E. Sillanpään esikoisromaani Elämä ja aurinko, jonka nimi muutettiin kaupallisesti vetävämpään muotoon Poika eli kesäänsä - olihan Sillanpään 1953 ilmestynyt muistelmateos Poika eli elämäänsä ollut myyntimenestys. Samaa tarkoitusta palveli myös elokuvasta käytetty mainoslause "Kaksi hämyisessä suviyössä elettyä erilaista rakkautta tekee huolettomasta nuorukaisesta miehen". Elokuvan pääosaa esitti amatöörinäyttelijä Pertti Weckström, sittemmin mm. lääkintöhallituksen epidemiologi. Ulkokuvat otettiin kirjailijan kuvittelemilla alkuperäisillä tapahtumapaikoilla Hämeenkyrössä. Esko Töyri kuvasi ulkokohtaukset mykkäkameralla käsivaralta, jotta olisi päästy aiheen mukaiseen liikkuvaan ja elävään kuvaukseen. Kohtaukset jälkiäänitettiin. Alkajaiseksi Nobel-kirjailija itse vaeltaa Myllykolun pihamaalla ja istuu kynnyspuulla lukien romaaniaan. Elokuvan saunakohtaus sekä Tea Istan aamu-uinti lienevät vaikuttaneet siihen, että Poika eli kesäänsä myytiin mm. Etelä-Amerikan maihin. Suomen elokuvatarkastamo vaati saunakohtausta lyhennettäväksi 22 metriä; tuottajan valitettua päätöksestä elokuvalautakuntaan leikkauksia ei tarvittu. Elokuvan mainonnan erikoisuuksiin kuului kaksi erilaista kuvaa Tea Istan aamu-uinnista - toisessa hän istuu alastomana laiturin päässä, toisessa uimapuku yllään. Elokuva tuotti voittoa 2 383 587 mk. - Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan. |
||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||
1. Alkumusiikki Säv. ja sov. Tauno Pylkkänen Orkesteri (off, alkutekstit, ja off), 3' 00". 2. Taaven laulu Säv. Tauno Pylkkänen, san. Frans Emil Sillanpää, sov. Tauno Pylkkänen 1) Es. Paavo Hyttilä, viheltely (playback, tunnistamaton viheltäjä), kahteen kertaan, yht 0' 30". 2) Es. Paavo Hyttilä, Lennart Lauramaa ja Vili Auvinen, laulu (playback), kahdessa osassa, yht. 1' 15". 3) Es. Pertti Weckström, laulu (100 %), kaksi kertaa, yht. 0' 40". 3. Tanssimusiikki Säv. ja sov. tuntematon Es. Harald Mannerström, klarinetti, Kaarlo Valkama, viulu, ja Mikko von Deringer, piano (playback), 0' 45". 4. Galoppi Säv. ja sov. Tauno Pylkkänen Es. Harald Mannerström, klarinetti, Kaarlo Valkama, viulu, ja Mikko von Deringer, piano (playback), kaksi kertaa, yht. 1' 05". 5. Kesäleski / Tanko Säv. trad., sov. Veikko Huuskonen Veikko Huuskonen, harmonikka (off), 0' 30". 6. Tuusulan polkka Säv. trad., sov. Veikko Huuskonen Es. Aapo Heimonen, harmonikka (playback, Veikko Huuskonen), 0' 10". 7. Valssi menneiltä ajoilta Säv. I. Ivanovici, sov. Veikko Huuskonen Es. Aapo Heimonen, harmonikka (playback, Veikko Huuskonen), 1' 35". 8. Häävalssi Säv. ja sov. Tauno Pylkkänen Es. Harald Mannerström, klarinetti, Kaarlo Valkama, viulu, ja Mikko von Deringer, piano (playback, orkesteri), 3' 15". 9. Loppumusiikki Säv. ja sov. Tauno Pylkkänen Orkesteri (off, lopputekstit), 1' 20". Huomautuksia: Alkumusiikin teema toistuu taustamusiikissa, samoin Taaven laulun. Ture Junttu hyräilee tunnistamatonta sävelmää (100 %), 0' 15". - Toim. Juha Seitajärvi (2023) Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan. |
||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||
|