Tervetuloa aamukahville eli tottako toinenkin puoli?
Tervetuloa aamukahville (rinnakkaisnimi)
Välkommen till frukostklubben (ruotsinkielinen nimi)
Tervetuloa aamukahville eli totta toinenkin puoli (työnimi)
Welcome to the Breakfast Club (englanninkielinen käännösnimi)
Bienvenue au petit déjeuner (ranskankielinen käännösnimi)
Willkommen zum Frühstück (saksankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Tervetuloa aamukahville eli tottako toinenkin puoli?
Tervetuloa aamukahville eli tottako toinenkin puoli? (1952) on Eddie Stenbergin ohjaama komedia. Pyhän Pietarin (Paavo Jännes) tiedote keskeyttää Tervetuloa aamukahville -radio-ohjelman. Hän pyytää apua ihmisiltä, koska ei tiedä, onko taivaaseen tullut yksityisetsivä Uljas Uriel Vaaksanpää (Leif Wager) kuollut vai elossa. Merkillisiä tapahtumia seurataan eri hahmojen näkökulmasta.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||
S |
||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Näyttelijäkokoonpanot
Avustajat
Kreditoimattomia tunnistamattomia tekijöitä, sivuosien esittäjiä tai avustajia:<br />Paul Budsko, Mauno Enroth, Fagerström, L. Fröjdman, Grunstein, M-S. Hynninen, Marjatta Kallio, P.E. Karmela, Arvo Lehesmaa, Vilho Ruuskanen, Gunvor Sandkvist, F. Schauman, Runar Schauman, A. Tamminen, Evald Terho, Tukiainen ,
Kreditoimattomia tunnistamattomia tekijöitä, sivuosien esittäjiä tai avustajia:<br />Paul Budsko, Mauno Enroth, Fagerström, L. Fröjdman, Grunstein, M-S. Hynninen, Marjatta Kallio, P.E. Karmela, Arvo Lehesmaa, Vilho Ruuskanen, Gunvor Sandkvist, F. Schauman, Runar Schauman, A. Tamminen, Evald Terho, TukiainenHae aiheista |
||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat
Kokoonpanot
|
||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||
21.2. - 21.5.1952 |
||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||
|
||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||
"Nuoren lahjakkaan teatteriohjaajan" (E. T-la eli Eugen Terttula, Suomen Sosialidemokraatti 18.5.1952) esikoiselokuvaa ei juuri toivotettu tervetulleeksi. E. T-la:n suorasukaisen mielipiteen mukaan "Tervetuloa aamukahville on avuttomin ohjaajadebyytti, mitä suomalaisessa äänielokuvassa olen nähnyt" ja "Juha Nevalaisen kolmas ja avuttomin käsikirjoitus". "Toivoin vilpittömästi näkeväni nyt jotain uutta ja epäsovinnaista suomalaisessa filmissä", kirjoittaja jatkoi, "mutta katkeraksi pettymyksekseni näin elokuvan, jossa juonilangat juoksevat kummasti limittäin ja lomittain, jonka kerronta on pitkänvenyvää, vuoropuhelu mehutonta ja näyttelijäsuoritukset kalpeita [- -]". E. T-la myös vertasi elokuvaa sen esikuvaan, Michael Powellin & Emeric Pressburgerin englantilaiseen ohjaukseen The Matter of Life and Death/Kysymys elämästä ja kuolemasta (1946): "Idean muokkaaminen elokuvaksi on vain ollut ylivoimainen tehtävä suomalaiselle filmiparivaljakolle, joka on avuton ja hidas, paikoillaan polkeva, epäfilmillinen siinä missä englantilainen parivaljakko [- -] oli henkevä ja sukkela, nokkelan filmillinen, tyylitajullaan briljeeraava." P. Ta-vi:n (Paula Talaskivi, Helsingin Sanomat 18.5.1952) mielestä "Eddie Stenberg oli ilmeisesti liian varma kyvyistään ja otti esikoistyökseen liian vaikean aiheen, juuri sellaisen, missä kaikkein eniten olisi tarvittu todellista elokuvan ohjaajaa, filmillistä näkemystä, kuvauksellista kekseliäisyyttä, vauhtia ja vauhdikkuutta". Myös Martti Savo (Modest Savtschenko, Työkansan Sanomat 18.5.1952) näki ohjaajan "näkyvimpänä syyllisenä epäonnistumiseen": "Jos mielikuvitukseton kameratyö ei ole ohjaajan vika, jos leikkaus oli suoritettu ilman ohjaajaa ja jos käsikirjoituksen puutteellinen viimeistely on sen tekijän syytä tai ehkä niiden syytä, jotka käsikirjoitusta jälkeenpäin muuttivat(joskin kaikkiin näihin tekijöihin ohjaajan pitäisi vaikuttaa), niin ainakin näyttelijöiden ja hyvienkin näyttelijöiden avuttomuus kiitollisissakin kohtauksissa on kokonaan ohjaajan vika." "Är det här överhuvudtaget en film?" kysyi G. B-s (Greta Brotherus, Hufvudstadsbladet 18.5.1952). "Om skådespelarinsatserna lönar sig inte att orda, en mängd dylika personer medverkar i vad man närmast kunde kalla statistuppgifter — roller finns inte i filmen lika lite som andra ingredienser man brukar finna även i svaga filmer." Poikkeuksen kielteiseen arvostelijarintamaan teki H-o K. (Heimo Kallio, Uusi Aura 18.5.1952), jolle Eddie Stenberg "osoittautuu mieheksi, jonka tulevia töitä on syytä odottaa erikoisella mielenkiinnolla": "Hänellä tuntuu olevan oikeat otteet ja todellisen elokuvan miehen näkemys, joten näyttää siltä, että Suomen köyhä ohjaajakaarti on hänestä saanut yhden tervetulleen lisän. Ohjaajan ideasta on Juha Nevalainen muokannut käsikirjoituksen, jossa on sen verran mielikuvituksen lentoa, ajankohtaista satiiria, rentoa vauhtia ja rakkauttakin, että se katsojaa miellyttää ja houkuttelee paikoin oikein sydämestä pulppuavan naurun esille." - Suomen kansallisfilmografia 4:n (1992) mukaan. |
||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||
Tervetuloa aamukahville oli näyttelijä Eddie Stenbergin (1919-2000) ensimmäinen elokuva. Stenberg valmistui diplomiekonomiksi 1943, kävi Helsingin Svenska Teaternin oppilaskoulun 1944-46, työskenteli ohjaajana mm. Svenska Teaternissa ja radiossa sekä 1950 apulaisohjaajana Toivo Särkän elokuvissa Tanssi yli hautojen ja Katarina kaunis leski. SF:n tuotannon laajentuessa voimakkaasti 1950-luvun alussa Stenberg oli ensimmäinen vuosien 1952-54 uusista ohjaajista: häntä seurasivat Thure Bahne ja Matti Oravisto samana vuonna, Armand Lohikoski 1953 ja Aarne Laine sekä William Markus 1954. Stenbergin ohjaajanura alkoi oikeastaan syksyllä 1951 elokuvalla Se alkoi sateessa. Työ jäi kuitenkin talvella 1952 kesken, kun Stenberg ryhtyi oman ideansa pohjalta toteuttamaan komediaa Tervetuloa aamukahville. Kolmannessa käsikirjoitustyössään Juha Nevalainen pyrki tavoittamaan uudenlaista kertomatapaa, jota hän oli kokeillut myös elokuvassa Silmät hämärässä. Lähtökohtana vaikuttivat Yleisradion suositut sunnuntaiset Tervetuloa aamukahville lähetykset, joiden juontajana oli Niilo Tarvajärvi ja vakioesiintyjinä Harry Bergström pianon sekä Kipparikvartetti mikrofonin ääressä. Elokuvassa nähdään sekä maestro itse että Kipparikvartetti alkuperäisessä kokoonpanossaan Auvo Nuotio, Olavi Virta, Teijo Joutsela ja Kauko Käyhkö. Juontajaa esittää Tarvajärven asemesta Radioteatterin tuttu ääni Kauko Kokkonen. Käsikirjoituksessa on kaksi erilaista lopetusehdotusta. Ehdotus, jota ei toteutettu, päättyy siten että työtoverien pilailun sijasta oikea Pyhä Pietari ottaa jälleen yhteyttä. Repliikeissä on paljon satiirisia ajankohtaisia viittauksia. Tervetuloa aamukahville kuvattiin helmi - toukokuussa 1952. Osa pimeällä talvisella maantiellä tapahtuvasta jaksosta jouduttiin uusimaan; kuvissa näkyy kesken kohtauksen vuorotellen valkoista pakkaslunta korkeina kinoksina, vuorotellen loskaa. Ulkokuvien sääolosuhteet eivät muutenkaan pidä juonen kanssa yhtä. Stenberg aloitti ohjaajanuransa hyvin itsevarmasti, "suomalaisen elokuvan uudistajana". Ura jäi kuitenkin lyhyeksi eikä saavutuksiltaan vastannut odotuksia: Tervetuloa aamukahville elokuvaa seurasi enää Rantasalmen sulttaani (1953). Se alkoi sateessa -elokuvan ohjasi kesällä 1953 loppuun Thure Bahne. Elokuvan yleisömenestys oli yhtiön siihenastisen historian kehnoimpia - vain Pikku pelimannista viulun kuninkaaksi (1949) sekä yhteispohjoismainen Neljä rakkautta (1951) olivat jääneet vielä heikommiksi. Tervetuloa aamukahville määrättiin kotimaisen elokuvan senaikaiseen korkeimpaan veroluokkaan. Päätös jäi voimaan huolimatta Särkän valituksesta, jossa hän kirjoitti: "Valmistaessamme elokuvan Tervetuloa aamukahville eli tottako toinenkin puoli on pyrkimyksenämme ollut valmistaa älykäs ja hauska farssikomedia, joka juonen ja aiheensa käsittelyn puolesta poikkeaisi tavanomaisesta tyylistä. Elokuvan käsikirjoitus on uskottu päteviin käsiin, sen näyttelijävoimat ovat maamme tunnetuimpia, lavastuksiin ja aitoon paikallisväritykseen on uskottu paljon huolta ja varoja. Elokuvan tapahtumat liikkuvat osaksi taivaassa ja vaikkakin aihe tältä osalta on arkaluontoinen, olemme pyrkineet noudattamaan kaikkea mahdollista pieteettiä. Ei voitane väittää, että elokuvassamme olisi mitään sellaista, joka loukkaisi kenenkään uskonnollisia tunteita. Elokuvassamme ei ole mitään siveellisesti tai eetillisesti ala-arvoista, joka aiheuttaisi sen asettamisen korkeimpaan eli 25 %:n veroluokkaan. Eikä elokuvan juoni perustu mihinkään elokuva-arvostelijoille nykyisin hysteerisiä vihanpurkauksia aiheuttavaan iskelmäsävellykseenkään." - Suomen kansallisfilmografia 4:n (1992) mukaan. |
||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||
1. Tervetuloa aamukahville Säv. ja sov. Harry Bergström 1) Viihdeorkesteri (off), kahteen kertaan, yht. 2' 15". 2) Piano ja viihdeyhtye (off, radio), kahteen kertaan, yht. 1' 00". Levytys: Harry Bergströmin yhtye; Finlandia PSOP-73, 15.5.1970. 2. Für Elise / Eliselle Säv. Ludwig van Beethoven Piano (off, radio), kahteen kertaan, yht. 0' 40". 3. Saimaan valssi / Prinsessa Armaada Säv. ja sov. Harry Bergström, san. Tatu Pekkarinen Es. Kipparikvartetti, laulu, ja Harry Bergström, piano (playback, viihdeyhtyesäestys), 1' 50". Levytys: Kipparikvartetti, joht. Harry Bergström; Triola T-8020, 30.8.1950. 4. Hurmalan häät Säv. ja sov. Harry Bergström, san. Eino Kettunen Es. harppuorkesteri, joht. Eero Kilpi (playback, harppuyhtye), 1' 45". Levytys: Kipparikvartetti ja Triola-yhtye, joht. Harry Bergström; Triola T-8034, 12.9.1951. 5. Parolan marssi Säv. trad. Puhallinorkesteri (off), 1' 05". Levytys: Kotkan lyseon kuoropojat ja orkesteri, joht. Arvo Vainio; Odeon PLD-67, 1.4.1953. 6. Tukkipoika porskuttaapi Säv. ja sov. Harry Bergström, san. Tatu Pekkarinen Es. Kipparikvartetti, laulu, ja Harry Bergström, piano (playback, viihdeyhtyesäestys), 1' 00". Levytys: Kipparikvartetti, joht. Harry Bergström; Triola T-8031, 1.9.1951. Huomautuksia: Tervetuloa aamukahville toistuu taustamusiikissa eri tavoin muunneltuna. Harppuyhtyeeseen kuuluu kolme harppua, kitara ja basso. Harry Bergström on säveltänyt sille myös "taivaallista musiikkia" (playback), 0' 55", sekä musiikkia puhallinorkesterille (playback), 0' 20". Kipparikvartettiin kuuluivat Auvo Nuotio, Olavi Virta, Teijo Joutsela ja Kauko Käyhkö. - Suomen kansallisfilmografia 4:n (1992) mukaan. |
||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kieli | ||||||||||||
suomi |