Leena
Meet the Bride (englanninkielinen nimi)
Derzkaja devotshka (venäjänkielinen nimi)
Finna-arvio
Leena
Sakari Jurkan ohjaamassa komediassa Leena (1954) toimittaja, konsulin poika Lauri Huurros (Matti Oravisto) pelastaa orpotyttö Leena Jonssonin (Heidi Krohn) myymäläetsivien käsistä. Kilpaileva toimittaja Nappula (Eija Karipää) esittelee lehdessään Leenan Laurin ranskalaisena morsiamena, mademoiselle du Pontina. Lauri sivistää Leenaa opettamalla tälle ranskaa ja käytöstapoja, mutta kun Tiirikka-Eemeli (Holger Salin) uhkaa paljastaa tytön menneisyyden, tämä karkaa vanhapoika-professorien Möllerin ja Örnin (Paavo Jännes ja Arvo Lehesmaa) luokse.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||
7 |
||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
|
||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||
Marraskuu 1954 |
||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||
JuHo (Jukka Holopainen, Suomen Sosialidemokraatti ): "Meneehän tämä kotimainen komedia siinä missä joku muukin — menee hyvinkin kun ottaa huomioon, että sekä ohjaaja että nimiosan esittäjä ovat ensikertalaisia alallaan." Käsikirjoitus ei juuri innostanut kriitikoita. "Roy on viljellyt huomattavaa vilkkautta, mutta paha kyllä ei suinkaan kaikin ajoin hyvää makua eikä kehittynyttä vitsikkyyttä", kirjoitti Juha Nevalainen (Ilta-Sanomat ). "Käsikirjoituksen suurin heikkous on siinä, että se nojaa eräissä peruskäänteissään suoranaisiin mahdottomuuksiin, se on tapausten läjä, josta puuttuu järjestävä henki ja tyyli", huomautti JuHo. Varjostin (Risto Varjonen, Ylioppilaslehti ) kiinnitti huomiota henkilöasetelmaan: "Turtunutta tyytymättömyyttä herätti se kotimaiselle elokuvalle ominainen piirre, että köyhä tyttö ei voinutkaan olla Sörkästä kotoisin kuten ei tukkijätkäkään voi olla tukkijätkä (vaan ylioppilas)." B. P. (Bengt Pihström, Nya Pressen ) havaitsi koko elokuvan lähenevän yhdysvaltalaisen viihdefilmin mallia. Paula Talaskiven (Helsingin Sanomat ) mukaan ihmiset ja miljöö jäävät kovin vieraiksi suomalaisille, vaikka "kuitenkin ollaan olevinaan täällä kotona". Ja T. S-o (Tomira Savtschenko, Työkansan Sanomat ) yhtyi edellisiin: "Veikko Itkonen, [- -] haluaa tehdä Suomessa uusimman painoksen hollywoodilaisesta unelma-seurapiiri-komediasta. Hän on käsikirjoittajansa Royn avustuksella kasannut elokuvaan mahdollisimman paljon vaihtelevaa tapahtumista, eikä se nyt sinänsä mahdotonta olisi, mutta kun tuo mässäily tapahtuu täydellisesti klisheiden merkeissä!" HN (Uusi Suomi ) totesi Sakari Jurkan mittavaksi myös ohjaajana. Erityisesti henkilöohjauksessa oli hänen mielestään onnistuttu. "Jurkka on saanut [— —] tarinaan sekä vauhtia että eloisuutta", mainitsi Valma Kivitie (Elokuva-Aitta ). Jälleen saivat arvostelijat ihailla uutta naisnäyttelijää. Valma Kivitie havaitsi Heidi Krohnin osaavan sekä puhua, ilmeillä että liikkua luontevasti. "Hänen sirot, persoonalliset kasvonsa ja ilmeisen hyvin muovautunut puheilmaisunsa antavat hänen esiintymiseensä luontevuudelle miellyttävää henkevyyttäkin", kirjoitti Juha Nevalainen. "Muista osasuorituksista kannattaa aivan erikoisesti mainita Mia Backmanin vanha konsulinna. Tämän näyttelijöittemme kunniavanhuksen ihailijoilla on Leenaa katsellessaan mitä erinomaisin tilaisuus verestää vanhoja muistojaan. Iäkkäät professorit Paavo Jännes ja Arvo Lehesmaa lyövät omalta osaltaan pirteyden leiman, mutta elokuvan konnia voi sen sijaan moittia osittaisesta ylinäyttelemisestä", arvioi HN. - Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan. |
||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||
Leenan tuotanto käynnistyi, kun Veikko Itkonen oli kiinnittänyt huomionsa Heidi Krohniin, toisen vuosikurssin teatterikoululaiseen, professori Eino ja näyttelijä Kerttu Krohnin tyttäreen. Lavastajana ja Suomi-Filmin Uutisaitan päätoimittajana tunnettu nimimerkki Roy alias Tapio Vilpponen laati nopeasti komedia- ja veijariviritteisen käsikirjoituksen. Elokuvan ohjaajaksi Itkonen kiinnitti ensikertalaisen, Sakari Jurkan. Elokuvanteon piti alkaa kesällä 1954, mutta hanke siirtyi syksyyn näyttelijälakon vuoksi. Viivästys johti siihen, että Heidi Krohnin piti valita joko Leena tai Teatterikoulu. "Menin kotiin ja mietin ankarasti, mitä tekisin. Olin siihen asti lähinnä itkenyt koulun vessassa, sillä mikään ei tuntunut sujuvan Teatterikoulussa. Eihän minulla ollut silloin vielä minkäänlaista elämänkokemusta, teatterissa työskentelemisestä puhumattakaan. Koin siirtymisen elokuvanteon pariin hyvin vapauttavana: ihanaa, nyt minä lähden!" Krohn kertoo elämäkerrassaan Heidi Krohn - Elämäni kivet. Leenan hyvä yleisömenestys sai tuottajan jatkamaan yhteistyötä näyttelijättären kanssa — seurasi Tähtisilmä ja vielä kaksi muutakin elokuvaa, joissa Heidi Krohnilla oli keskeinen naisrooli. Krohn ei palannut Teatterikouluun, mutta on kertonut elokuvissa saadun menestyksen edesauttaneen häntä myöhemmin teatteriuralla. Tuottaja Veikko Itkonen nähdään kameran edessä kahdessa pikkuroolissa, miehenä tavaratalossa ja lentokoneen kapteenina. Tuotantoyhtiön studiopäällikkö ja järjestäjä esittävät tavaratalon etsiviä, Suomi-Filmin studiopäällikkö Eino Räisänen konstaapelia. Suomi-Filmistä on elokuvaan lainattu myös uutiselokuvaaja Väinö Kolhonen, "Tommo", kameroineen. Leena myytiin Neuvostoliittoon, jossa sitä esitettiin Röyhkeä tyttö -nimisenä. Se osallistui myös ensimmäiselle ulkomailla pidetylle suomalaisen elokuvan viikolle Moskovassa marraskuussa 1956. - Toim. Riikka Pennanen Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) pohjalta. |
||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||
1. "Alkusoitto" Säv. ja sov. George de Godzinsky Orkesteri (off, alkutekstit), 2' 00". 2. "Oi, Leena, Oi Leena, miks silmäsi noin, ovat uhkaavan mustina niin - -" Säv. ja sov. George de Godzinsky, san. Roy 1) Es. Matti Oravisto, hyräily, laulu ja kitara (playback / Matti Oravisto, laulu, ja tunnistamaton kitaristi), 0' 55". 2) Orkesteri (off), 0' 40". 3. Kultainen onni / "Leenan laulu" ("Unessa kuljet sä kruunatuin päin — —") Säv. ja sov. George de Godzinsky, san. Roy 1) Es. Heidi Krohn, laulu, ja Matti Oravisto, piano (playback / Anna-Liisa Pyykkö, laulu, ja George de Godzinsky, piano, ja orkesteri), 1' 10". 2) Es. Heidi Krohn, laulu (playback / Anna-Liisa Pyykkö, laulu), 0' 25". 3) Es. Heidi Krohn, laulu, Paavo Jännes, kampa, ja Arvo Lehesmaa, huuliharppu (playback ja off/ Anna-Liisa Pyykkö, laulu, ja tunnistamaton huuliharpunsoittaja ja trumpetisti), kaksi kertaa, yht. 1' 35". Levytys: Anna-Liisa Pyykkö ja Philips-orkesteri, joht. George de Godzinsky; Philips P 40066 H, 1955. 4. "Ylioppilaiden laulu" ("Elo kiitää kuin hetkinen haihtuva vain — -") Säv. ja sov. George de Godzinsky, san. Roy Es. "ylioppilaat", laulu ja kitara (playback, lauluyhtye ja tanssiyhtye), 1' 05". 5. "Leenan laulu museossa" (balettifantasia) ("Mä tiedän ja tunnen sen, kun ilta hämärtyy --") Säv. ja sov. George de Godzinsky, san. Roy Es. Heidi Krohn, laulu, ja trio (playback / Anna-Liisa Pyykkö, laulu, ja orkesteri), 3' 20". 6. "Loppusoitto" Säv. ja sov. George de Godzinsky Orkesteri (off, lopputekstit), 1' 55". Huomautuksia: "Alkusoitto" sisältää myös valssi- ja beguinesovituksen kappaleesta Kultainen onni. Elokuvassa on kolme musiikkifantasiakohtausta: itämainen haaremikohtaus, afrikkalaiskyläkohtaus ja suuri balettikohtaus. Afrikkalaista kohtausta säesti aito afroyhtye. "Leenan laulu museossa" sisältää otteita sävelmästä Kultainen onni, joka on myös muun taustamusiikin pääaihe. - Toim. Juha Seitajärvi Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) pohjalta. |
||||||||||||||
Arkistoaineisto | ||||||||||||||
Laurin ulkomaanmatkakuljeskeluun on liitetty päälle kaksoiskopioinnilla aitoja Pariisissa, Barcelonassa ja Roomassa filmattuja maisemia. - Toim. Juha Seitajärvi Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) pohjalta. |
||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||
|