Viimeiset rotannahat
Impressio (alaotsikko)
De Sista skinnena (ruotsinkielinen nimi)
Rare, Medium, Well Done (englanninkielinen nimi)
Barskrapad (työnimi)
Les Dernières peaux de rat (ranskankielinen käännösnimi)
Die Letzten Rattenfelle (saksankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Viimeiset rotannahat
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||
K16 |
||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
|
||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||
Syyskuu 1984 - Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan. |
||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||
Sakari Toiviainen (IS) arveli Anssi Mänttärin liikkuvan Viimeisissä rotannahoissa omimmalla alueellaan, "mustan huumorin ja satiirin maailmassa, joka kaikessa irvokkaassa ylitodellisuudessaan hipoo todellista. Kyseessä on siis tavattoman vakava elokuva, jossa saa nauraa kaiken aikaa tai jonka kestää vain nauramalla. Sillä viime kädessä Viimeiset rotannahat pohtii sellaista suurta kysymystä kuin elämän tarkoitusta lyöden ohimennen korvalle tätä mainiota kansalaissopua (konsensusta), hyviä tapoja ja muodikkaan keskustelun latteuksia." "Viimeiset rotannahat on elokuva, joka sivaltelee sinne tänne", totesi Hannu Massinen (ESS), "eikä vähiten miestä itseään naisissa rypevänä, ryypiskelevänä otuksena. Mänttärin elokuva on viimeistelemättömän tuntuinen, epätasainenkin, mutta kaikessa kurittomuudessaan se on silti kiinnostava ja jopa huvittava." "Jos Mänttäri on Rakkauselokuvassa ajatellut yleisöä", vertaili Jukka-P. Laakso (Still), "Viimeiset rotannahat on tehty mieltymyksistä riippumatta. Tämä elokuva on kiihkeä riuhtaisu, elokuva, jonka Suomen kansa on ansainnut. [- -] Viimeiset rotannahat vaatii katselijalta riittävän joustavaa mieltä ottaa vastaan vaihtelevat ja omituisetkin visiot. Tosikoille se ei sovi." Hannu-P. Wettenhovi (ES) katsoi Viimeisten rotannahkojen kuvaavan Mänttärin muiden elokuvien tavoin "tätä päivää ja ajassa liikkuvia ongelmia. Niiden ongelma-asettelu on kovin kaupunkilainen ja osin intellektuellinen. Jos Mänttäri saisi näihin maalaismaisuutta ja maaseudun henkeä, ne menestyisivät kuin tyhjää vain. Nyt niiden katsojaluvut tuppaavat jäämään turhan vähäisiksi." Heikki Eteläpää (US) kirjasi mielikuvakseen, että "tässä kylläkin kepeästi tunnin verran etenevässä, mutta varsin turhanaikaisessa leikittelyssä Mänttäri - hyvä yksittäisten sketsien kirjoittaja, olen sen todennut ennenkin - osaa oivallisesti hyödyntää paria kolmea näyttelijää. Heitä ovat tässä järjestyksessä Kari Väänäsen psykiatri, Sanna-Kaisa Palon huikea pieni komediennen soolo ja Eeva Elorannan naisteologi, 'kuumetauti kirkon ruumiissa'. Muiden suodaan pärjätä entisillä eväillään, ilman yllätyksiä." - Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan. |
||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||
Viimeiset rotannahat kuvattiin syksyllä 1984 rinnan Rakkauselokuvan kanssa, "pätkittäin" ja "reilusti yli kymmenessä kuvauspäivässä", kuten äänittäjä Jouko Lumme raportoi Lehtisetille (3/1984). Vielä 11.9.1984 Ilta-Sanomat kertoi, että elokuvat saisivat yhteisensi-illan marraskuussa, mutta lopulta Rakkauselokuva valmistui ensin ja Viimeiset rotannahat siirtyi tammikuuhun 1985. Mänttäri määritteli Viimeiset rotannahat "elokuvaksi vieraantumisesta" ja kertoi hankkeen lähteneen liikkeelle siitä, että Heikki Katajisto keksi ensin hyvän nimen, käsikirjoitus seurasi vasta sitten. "Kirjoitin pääroolin itselleni", Mänttäri jatkoi. "Koska en ole ammattinäyttelijä, palloilen roolissani vähän ulkopuolisena. Se korostaa päähenkilön vieraantumista entisestään. Kai tarinassa on jotakin minua itseänikin. Olenhan yli 40-vuotias. Ennemmin tai myöhemmin nuo vieraantumisen teemat lämähtävät jokaisen eteen." (Anna 35/1984) Kestoltaan vain hieman yli tunnin mittaisen Viimeisten rotannahkojen alkukuvana nähtiin Mänttärin lyhytelokuva Jotkut teistä ovat ehkä kuulleet minusta, jonka parodisena päähenkilönä esiintyi Suomen elokuvasäätiön pitkäaikainen pääsihteeri, sittemmin elokuvaneuvos Kari Uusitalo. Viimeisten rotannahkojen KAVA:an arkistoidusta käsikirjoituskappaleesta puuttuvat psykiatrin osuudet. Marja-Leena Helinin nimi esiintyy alkuteksteissä virheellisesti muodossa Helen ja Johanni Larjangon etunimi on virheellisesti muodossa Juhani. - Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan. |
||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||
Kollage-yhtye, Mikko Mattila, Ludwig van Beethoven, Pjotr Tšaikovski 1. "Bad Morning Blues" Säv. Anssi Mänttäri, sov. Asko Mänttäri Studio-orkesteri (off), kahteen kertaan, yht. 2' 40". 2. Klaviersonate Nr 1 f-Moll / Pianosonaatti nro 1 f-molli op. 2 nro 1 Säv. Ludwig van Beethoven Pianisti (off), 1' 05". 3. "Uni tulee, uni tulee" Säv. ja san. trad. A. Köster, laulu, Kollage-yhtye (off ja off, autokasettisoitin), yht. kolmeen kertaan, yht. 5' 15". 4. "Best with Beer" Säv. ja sov. Asko Mänttäri Studio-orkesteri (off), 3' 25". 5. "Puistofoksi" Säv. ja sov. Asko Mänttäri Studio-orkesteri (off), 1' 30". 6. Valse - intrada / Valssi - Vieraiden saapuminen baletin Lebedinoje ozero / Joutsenlampi I näytöksestä op. 20 Säv. Pjotr Tšaikovski Orkesteri (off), 2' 15". 7. Danse des cygnes / Joutsenten tanssi baletin Lebedinoje ozero / Joutsenlampi II näytöksestä op. 20 Säv. Pjotr Tšaikovski Orkesteri (off), 1' 55". 8. Danse des petits cygnes / Pienten joutsenten tanssi baletin Lebedinoje ozero / Joutsenlampi IV näytöksestä op. 20 Säv. Pjotr Tšaikovski Orkesteri (off), 1' 25". 9. " 3. huhtikuuta" Säv. ja sov. Mikko Mattila, san. Anssi Mänttäri Es. Matti Pellonpää, laulu, Mikko Mattila, kitara (playback), 1' 30". - Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan. |
||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||
Rotkoryhmä, Villealfa, Messenius |
||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||
|