Vaihdokas
Bortbytt (ruotsinkielinen nimi)
The Changeling (englanninkielinen nimi)
Finna-arvio
Vaihdokas
Teuvo Puron ohjaama mykkä salonkidraama Vaihdokas (1927) perustuu Selma Anttilan samannimiseen näytelmään. Tehtaan pääjohtaja Lumiala (Sven Relander) saa matkoiltaan palattua kuulla, että hänen vaimonsa Anna (Helmi Lindelöf) on palkannut konttoriapulaiseksi kiivasluonteisen nuorukaisen nimeltä Oras (Ilmari Unho). Anna, jolla on aavistus, että Oras on hänen nuoruudensyntinsä hedelmä, on valmis puolustamaan poikaa perheensä vetoomuksista ja Oraan rikoksista huolimatta. Myös Oraan tyttöystävä Orvokki (Birgit Hästesko) yrittää pitää hänet oikealla polulla.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||
7 |
||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||
|
||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||
|
||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||
1.7.1927 - syyskuun alku 1927 - Suomen kansallisfilmografia 1:n (1996) mukaan |
||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||
|
||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||
"Suomi-Filmiä on vilpittömästi onniteltava tästä uudesta saavutuksesta", viritteli Helsingin Sanomat (13.11.1927) vastaanoton aaltopituutta. "Hyvä yhteistyö, valokuvaus, harvinaisen onnistuneet sisäkuvat ja Teuvo Puron erinomainen ohjaus tekevät sen, että Vaihdokas voi huoletta kilpailla ulkomaisten elokuvatuotteiden kanssa. Ihmetellä täytyy, että suomalainen elokuvataide on niin nopeasti kehittynyt sellaiselle korkealle tasolle, jolla Vaihdokas on." "Selma Anttilan näytelmä Vaihdokas on tarjonnut kiitollisen elokuva-aiheen, jota sovittaja Carl Fager ja Suomi-Filmi ovat taidolla hyväksikäyttäneet", alkoi Iltalehden (16.11.1927) niin ikään nimettömän kirjoittajan arvio. "Juoni kehittyy vauhdikkaasti, kuolleita kohtia ei ole, sensijaan on jännitystä riittävästi ja koskeenhyppäys viimeisessä näytöksessä on dramaattisesti tehoava loppuhuipennus, jota seuraa tunteita tasaannuttava sovinnollinen ratkaisu. Juonen loogillinen kehittely on johdonmukaista, vaikka joku kohtaus olisi voitu tarpeettomana poistaa ja jokin vähäinen täydennys olisi ollut tarpeen. [- -] On näin ollen merkittävä, että ensimmäinen yritys kotimaisen porvarillisen elokuvan luomiseksi on antanut elokuvataiteellemme uusia sysäyksiä eteenpäin. Jo Vaihdokkaassa on ohjaaja osannut luontevasti järjestää useimmat kohtaukset ja saada näyttelijät ymmärtämään tarkoituksensa. Yksityiskohtiin puuttumatta, jotka epäilemättä antavat yhtä ja toista huomauttamisen aihetta, on yleensä tunnustettava, että Teuvo Puro on ohjaustyössään onnistunut." "Filmatiseringen av Selma Anttilas skådespel Vaihdokas betecknar ett stort steg framåt för finsk film", ajatteli myös Svenska Pressenin (15.11.1927) kirjoittaja: "Inte en enda full, inte ett enda slagsmål och inga teaterbönder. Ett försök att frigöra sig från det specifikt nationella måste hälsas med största tillfredsställelse, det betyder större smidighet i framställningen, bättre teknik och framför allt, det betyder att finsk film är på god väg att göras njutbar även i andra land än det egna." "Vaihdokas on meillä ensimmäinen vakava yritys psykologiseen filmidraamaan", näki Viikko-Sanomien (45/1927) kriitikko, "ja sanottakoon suoraan, että se antaa suuriakin lupauksia tulevaisuuteen nähden, samalla kuin se osoittaa, että tämä filmitaiteen ala ei suinkaan aseta meikäläisille voittamattomia vaikeuksia. [- -] Tosin kyllä silloin tällöin teatteriohjaaja Puro saa yli vedon filmiohjaajasta, mutta tällaiset teatraalisuuteen vivahtavat kohtaukset ovat kuitenkin verrattain harvoja. Sen sijaan olisi miltei toivonut, että filmi vieläkin enemmän olisi vapautunut näytelmän ulkonaisista puitteista; sen tunnelma taasen on kyllä yhtä voimakas ja vaikuttava kuin näytelmässäkin." Iltalehti näki näyttelijätyössä epätasaisuutta, Helsingin Sanomat taas (monien muiden ohella) silkan kiitoksen aihetta: "On ilahduttavaa nähdä, että meilläkin on voimakkaita luonneosien esittäjiä kuten Oraan osan esittäjä Ilmari Unho ja rva Lumialan osan esittäjä Helmi Lindelöf. Vaativaa osaansa näyttelee hra Unho suurella uskottavuudella hellittämättä otettaan kertaakaan. [- -] Rouva Lindelöf rva Lumialan osassa esiintyy yhtä suurella varmuudella kuin puhenäyttämölläkin. Tuskin meillä olisikaan ketään, joka sopisi tähän osaan paremmin kuin juuri rouva Lindelöf. Lastenkodin kasvatin Orvokin osa on vaikea, mutta Birgit Hästesko näyttelee sen mainiosti. Hänessä ei ole vähääkään yksitoikkoisuutta eikä jäykkyyttä. Aloittelijaksi tällä alalla ei häntä millään uskoisi. Hän ei liioittele ilmehtimisellään eikä ota teennäisiä asentoja, luonnollisuus ja herttaisuus sekä vielä lisäksi hyvinkin edullinen ulkomuoto tekevät katsojaan mieluisan vaikutuksen." |
||||||||||
Taustaa | ||||||||||
Saatuaan Noidan kirojen kuvaukset päätökseen Teuvo Puro matkusti ryhmineen Kuusankoskelle, missä otettiin hänen seuraavan elokuvansa, Vaihdokkaan ulkokuvat. Kyseessä oli yhtiön ilmoituksen mukaan "ensimmäinen elokuvanäytelmä, jossa tehtävän vaikeuksista täysin tietoisina on laajennettu kotimaisen elokuvan aihepiiriä vakavalla salonkinäytelmällä". Elokuva perustui Selma Anttilan samannimiseen draamaan, jonka kantaesitys oli ollut Suomen Kansallisteatterissa 24.1.1912. Anttilan näytelmässä on neljä näytöstä, "aika nykyinen, paikka maaseutukaupunki". Ensimmäisen näytöksen tapahtumapaikkana on lastenkodin vierashuone, toisen huone Lumialalla, kolmannen Oraalle annettu huone Lumialalla ja neljännen rouvan vastaanottohuone Lumialalla. Carl Fagerin käsikirjoitussovituksessa tapahtumapaikkoja on hajautettu mm. ulos luontoon, kahdesti Suskan luo ja tehdaspaikkakunnan jokisillalle. Näytelmässä August Lumiala on kauppias, elokuvassa hänestä on tehty konsuli ja Ruuhkakosken tehtaitten pääjohtaja. 6-osainen elokuva päättyy onnellisesti - näytelmässä Oras tekee itsemurhan hyppäämällä koskeen. Vaihdokkaan (1927) nimiosaa esitti Ilmari Unho, kolmannessa ja viimeisessä mykkäelokuvaroolissaan. Elokuvakameran edessä hänet nähtiin tämän jälkeen vain vuonna 1942 Wilho Ilmarin elokuvassa Yli rajan. Ensimmäisen elokuvansa Unho ohjasi vuonna 1939. Esityspituutta Vaihdokkaalle kertyi tasan tunti. Täyteohjelmana esitettiin Erkki Karun kaksikelaista farssia Runoilija muuttaa. Vaihdokas jäi Teuvo Puron viimeiseksi elokuvaohjaukseksi. Vuonna 1936 hän laati vielä käsikirjoituksen Jussi Snellmanin ohjaamaan elokuvaan Seikkailu jalkamatkalla ja esiintyi 1938–1948 näyttelijänä neljässä elokuvassa. Vaihdokkaan yleisömenestys oli teatteriesityskertojen mukaan laskien vuoden 1927 keskitasoa. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin kokoelmissa ei ole elokuvan käsikirjoitusta. Suomi-Filmi Oy:n 1994 valmistamasta myyntikasetista puuttuu elokuvan loppujakso ja eräät kohtaukset on sijoitettu väärään järjestykseen. |
||||||||||
Musiikki | ||||||||||
Korsspindeln / Ristilukki ja Nocturno näytelmästä Kung Kristian II / Kuningas Kristian II, säv. Jean Sibelius Valse Lente, säv. Oskar Merikanto Vanha muisto, säv. Leevi Madetoja Kesäillan idylli, säv. Oskar Merikanto Am Wunderborn / Puiston lähteellä, Mélisande am Rocken / Mélisande rukin ääressä ja Mélisande näytelmästä Pelléas und Mélisande / Pelléas ja Mélisande, säv. Jean Sibelius Romanssi, säv. Jean Sibelius Nocturne, säv. Jean Sibelius Autrefois, säv. Jean Sibelius Valse mignonne, säv. Selim Palmgren Syysruusuja, säv. Herman Sjöblom Illalla, säv. Yrjö Kilpinen Elegia, säv. Toivo Kuula Paimenen unelma, säv. Leevi Madetoja Scéne d'amour näytelmästä Scaramouche, säv. Jean Sibelius Merellä, säv. Oskar Merikanto Elegie, säv. Edith Sohlström. - Suomen kansallisfilmografia 1:n (1996) mukaan |
||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Kieli | ||||||||||
suomi ruotsi |