Valkoinen peura
Den Vita renen (ruotsinkielinen nimi)
Den Vita renen (ruotsinkielinen nimi Ruotsissa)
The White Reindeer (englanninkielinen nimi)
Le Renne blanc (ranskankielinen nimi)
Das Weisse Renntier (saksankielinen nimi)
Das Weisse Ren (saksankielinen nimi (Saksan demokraattinen tasavalta))
Il Bianco pastore di renne (italiankielinen nimi)
Den Hvite renen (norjankielinen nimi)
Biały ren (puolankielinen nimi)
Bily sob (tšekinkielinen nimi)
A Fehér rénszarvas (unkarinkielinen nimi)
Noidan rakkaus (työnimi)
Finna-arvio
Valkoinen peura
Valkoinen peura (1952) on Erik Blombergin ohjaama ja yhdessä Mirjami Kuosmasen kanssa käsikirjoittama tarunomainen kertomus valkoisen peuran hahmossa liikkuvasta noidutusta saamelaisnaisesta Piritasta (Mirjami Kuosmanen). Peuraa koettavat jahdata niin etelästä tullut metsänhoitaja (Åke Lindman) kuin Piritan aviomies Aslak (Kalervo Nissilä).
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||
7 |
||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
Mies kodassa: herra Koskinen<br />Nainen kodassa: rouva Hyvönen<br />Lappalainen: herra Väänänen ,
Mies kodassa: herra Koskinen<br />Nainen kodassa: rouva Hyvönen<br />Lappalainen: herra VäänänenHae aiheista |
||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||
20.3. - 23.4.1952 (ulkokuvat), 22.5. - 7.6.1952, heinäkuun alku 1952 (studio) |
||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||
Valkoinen peura koettiin jo ensi-illassaan poikkeuksellisena kotimaisena elokuvana, mutta mitään varauksetonta kiitosta se ei saanut. "Vastapainoksi kuudessa teatterissa riemuvoittoaan jatkaville sotilasfarsseille [- -] Mirjami Kuosmanen ja Erik Blomberg ovat saaneet aikaan filmin, joka laadultaan kipuaa kansainvälisille kärkitiloille", määritteli I. K. (Uusi Suomi 27.7.1952) elokuvan paikan tuolloisessa tarjonnassa. "Valkoinen peura on suomalaisen elokuvan uskomaton tuote, tekijöilleen kunniakas saavutus", ylisti Akar (Aarno Karhilo, Ylioppilaslehti 1.8.1952). "Se on astumassa sille tielle, jota filmin tulee kulkea ja jota useat elokuvat ovat jo kauan sitten edenneet filmihistorian merkittävimpiin tuloksiin. Puhtaan kuvan ja musiikin tie. Saakoon seuraajia". "Äntligen en inhemsk film som inbjuder till diskussion och till filmisk analys", tervehti J. A. E. (Jerker A. Eriksson, Nya Pressen 30.7.1952) ja jatkoi: "Den vita renen uppvisar personligt ämnesgrepp, en ställvis betvingande form och säker känsla för de dramatiska situationernas idé. Fastän den präglas av flera förvirrande element - främst i temats kongruens - höjer den sig skyhögt över de vanliga inhemska produkterna: den har resning, personlighet." Käsikirjoituksessa ja ohjauksessa nähtiin heikkouksia, jotka J. A. E. määritti: "I behandlingen av storyn har manusförfattarna Blomberg och Kuosmanen gjort några misstag. Idén är inte enhetligt utvecklad: här finns några olyckliga stilbrott vilka ytterligare accentueras genom regin. Närmast avser jag blandning av realism och ämnesnära overklighet som gör att några sekvenser skär sig och lämnar gapande hål i enhetsbilden." P. Ta-vi:n (Paula Talaskivi, Helsingin Sanomat 27.7.1952) mukaan "henkilöohjauksen puute tuntuu filmin suurimpana heikkoutena". "Myös olisi toivonut psykologista pohjaa valkoisen peuran paljon mahdollisuuksia sisältävälle aiheelle alussa kehiteltävän runsaammin esimerkein ja voimakkaammin. " Kuvaus sai yksimielistä tunnustusta: "Yhtä taiturimaisesti kuin joku Figueroa kuvaa Meksikon maisemia, yhtä taiturimaisesti Erik Blomberg hallitsee kamerallaan lumipeitteistä Lapinmaisemaa", kirjoitti E. T-la (Eugen Terttula, Suomen Sosialidemokraatti 27.7.1952). "Kysyä täytyy, onko tässä maassa tehty kauniskuvaisempaa filmiä kuin Valkoinen peura! Koko kypsä ja valmis valokuvaaja Erik Blomberg tarjoutuu siinä nähtäväksemme. Uskaltaa sanoa, että eräillä kuvajaksoilla ja yksityisillä kuvilla on pysyvää arvoa [- -]. Kuvauksen rinnalla musiikki koettiin elokuvan ratkaisevaksi voimaksi. Martti Savon (Modest Savtschenko, Työkansan Sanomat 27.7.1952) mukaan elokuvan "puutteellisuudet korvaa huomattavassa määrin Einar Englundin valloittava ja rohkea musiikki, joka Tii Niemelän laulamasta proloogista aina loppumetreille saakka saa elokuvaan juuri sitä tarunomaista tunnelmaa, joka ei päässyt täysin oikeuksiinsa käsikirjoituksessa ja ohjauksessa". "Musiikissa heijastuu Lapin maiseman ja kansan sielu, se on runollisen kaunista, herkästi ja notkeasti kertomuksen etenemistä edistävää", kuvaili Valma Kivitie (Elokuva-Aitta 16/1952). "Einar Englunds beledsagande musik [- -] ofta berättar sagan mer målande, också med mer finstämda nyanser som filmen gör", arvioi G. B. (Greta Brotherus, Hufvudstadsbladet 27.7.1952). "Utan Englunds härliga musik hade man säkert inte varit så fängslad av filmen, som man till sist ändå är [- -]". "Se lienee täysitakeisinta filmimusiikkia, mitä tässä maassa on sävelletty", kiitti myös E. T-la. "Valokuvauksellisesti ja musiikillisesti ainoastaan harvat ulkomaiset elokuvat kykenevät vetämään vertoja Valkoiselle peuralle." Mirjami Kuosmanen sai huomiota elokuvan "kolmantena voimatekijänä", kuten Valma Kivitie totesi, ja huudahti: "Onkohan Mirjami Kuosmanen koskaan kohonnut osassaan sellaiseen antaumukseen ja voimaan kuin tässä noita- Piritassaan. Hänen voimakas fysiikkansa ja temperamenttinsa saavat ponnistautua äärimmilleen tällaista väkevää noitanaista ilmentäessään. Merkillisen intensiivisesti Mirjami osaansa eläytyy." "Elokuva on tehty ennen kaikkea Mirjami Kuosmasta varten", päätteli I. K., "ja hän näyttelee noidan osan herkästi ollen sekä kissamaisen viehättävä että noitamaisen hurja. Hänen ilmeikkäät kasvonsa mainitsin jo äsken; filmiä katsellessa huomaa myös, miten paljon voi sanoa pelkillä käsien liikkeillä." - Suomen kansallisfilmografia 4:n (1992) mukaan. |
||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||
Jack Witikan Lapin-aiheinen elokuva Aila - Pohjolan tytär (1951) antoi Erik Blombergille ja Mirjami Kuosmaselle sysäyksen omaan Lappielokuvaan. Teema haki pitkään muotoaan, kunnes Mirjami Kuosmanen eräänä yönä tavoitti sen: taru naisesta, joka samalla on noitapeura ja tappaa saalistajansa. Elokuvan tuotti vastaperustettu Junior-Filmi Oy, jonka puuhamiehenä olivat Blombergin ohella mm. Arno Carlstedt, Osmo Harkimo, Matti Kassila ja Osmo Osva sekä ekonomi Aarne Tarkas, joka oli naimisissa KOP:n johtokunnan jäsenen Tyko Reinikan tyttären Inken kanssa. Elokuvan rahoituksen järjesti näillä perhesuhteillaan Tarkas, ja alunperin oli tarkoituksena, että elokuvan olisi ohjannut Tarkas ja Blomberg toiminut vain kuvaajana. Käytännössä ohjausvastuu siirtyi nopeasti Tarkasta huomattavasti kokeneemmalle Blombergille. Tarkaksen osalle jäivät lähinnä tuotannonjohdolliset tehtävät. Toiseksi kameramieheksi Blomberg valitsi Suomen Filmiteollisuuden nuoren kuvaajan Olavi Tuomen. Kuvauksissa käytetty Arriflex-mykkäkamera saatiin SF:lta, sillä Blombergin omistamaa vanhaa Sinclair-kameraa ei pidetty kyllin luotettavana. Kolmantena kamerana oli Bell & Howell Eyemon "kolmipiippuinen" neuvostoliittolainen piraattiversio. Ulkokuvat otettiin maalis-huhtikuussa 1952 Inarissa, lähinnä Kaunispäällä. Muun ryhmän jo palattua Helsinkiin Kuosmanen ja Blomberg jäivät vielä kahdestaan ottamaan viimeisiä kuvia. Studiokuvaus tapahtui touko-kesäkuun vaihteessa Helsingissä SF:n Liisankadun halleilla. Pääkaupungin ensiesitys sijoitettiin olympiakisojen ajaksi, kuten kahden muunkin kotimaisen uutuuden, mutta ensi-iltakierros hukkui pahasti kisahumuun. Valkoisen peuran maine alkoi kohota vasta, kun sille kotimaassa syksyllä 1952 myönnettiin kolme Jussi-patsasta ja seuraavana keväänä Cannesissa erikoispalkinto parhaana taruaiheisena elokuvana. Myöhemmin Valkoinen peura palkittiin vielä kuvauksestaan Karlovy Varyssa 1954 ja Hollywoodissa 1956. Junior-Filmin jouduttua vararikkoon seuraavan elokuvansa Yö on pitkä (1952) myötä Suomi-Filmi huusi konkurssihuutokaupassa laboratoriosaataviensa vastikkeeksi Valkoisen peuran oikeudet omiin nimiinsä. Cannesin palkinnon jälkeen Valkoista peuraa esitettiin Suomi-Filmin levittämänä Helsingissä kahdessa uusintateatterissa (Sininen Kuu, Orion) kesällä 1953 yhteensä kymmenen viikon ajan. Varietyn Gene Moskowitzin mukaan elokuvan tuotantokustannukset olivat US $ 33 000 eli noin 7 600 000 markkaa. Elokuva kerrotaan saadun kaupaksi kaikkiaan yhdeksään Euroopan maahan sekä Yhdysvaltojen lisäksi Etelä-Amerikkaan. Kööpenhaminan Kuninkaallisen Teatterin baletin syksyllä 1957 esittämä Maanerenen / Kuupeura pohjasi vapaasti Valkoinen peura -elokuvaan. Baletin sävelsi Knudåge Riisager ja sen koreografian suunnitteli Birgit Cullberg. Jälkeenpäin tekijänoikeuksista syntyi kiistaa. - Suomen kansallisfilmografia 4:n (1992) mukaan. |
||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||
1. Joiku ("Pieni piika, Lapin lapsi, syntynyt oli hangelle - -") Säv. Einar Englund, san. tunnistamaton 1) Tii Niemelä, laulu, rumpusäestys (off), 4' 10". 2) Tii Niemelä, laulu (off), 0' 55". 2. Virsi ("Matkamiehen mieli palaa määränpäähän kotihin - -") Säv. trad. san. Johan Olof Wallin, suom. san. Simo Korpela, sov. Einar Englund Es. "kirkkokansa", laulu (playback, sekakuoro), 2' 00". Huomautuksia: Elokuvaa varten koottua orkesteria johtaa Einar Englund. Virren alkuperäinen sävel on kansansävelmä. Se on alunperin julkaistu arkkiveisuna vuonna 1786, myöhemmin mm. kokoelmassa Sionin kannel. Uusi kokoelma Hengellisiä wirsiä Suomen Lutherilaisen Ewankeliumi-Yhdistyksen kustantamana 1910. Virren teema jatkuu taustamusiikissa, orkesteri (off), 0' 30". Virren veisuuseen sekoittuu orkesterin soittama (off) noita-aihe. Sekakuorossa laulavat, kukin omaa stemmaansa, kolme naislaulajaa sekä orkesterin jäsenet. Einar Englund kirjoitti musiikista orkesterisarjan Valkoinen peura, sarja musiikista samannimiseen elokuvaan, osat: 1. Alkusoitto (Preludium), 2. Tunturi, 3. Poroajot, 4. Surumarssi ja 5. Finaali. George de Godzinskyn johtama Radion sinfoniaorkesteri soitti musiikin radion kantanauhalle 13.4.1972. - Suomen kansallisfilmografia 4:n (1992) mukaan. |
||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kieli | ||||||||||||||||
suomi |