Sixtynine 69
'69' Sixtynine (ruotsinkielinen nimi Ruotsissa)
Sixtynine (englanninkielinen nimi)
Prélude à l'extase (ranskankielinen nimi)
Neunundsechzig (saksankielinen nimi)
Braucht ein Mann 2 Frauen? (Itävallassa käytetty nimi)
69 Niogtres (tanskankielinen nimi)
Sixtynine (norjankielinen nimi)
69 (työnimi)
Kuusikymmentäyhdeksän (työnimi)
Finna-arvio
Sixtynine 69
Jörn Donnerin ohjaama eroottinen elokuva Sixtynine 69 (1969) kertoo pitkässä avioliitossaan turhautuneesta Virran pariskunnasta, Tuulasta ja Jukasta (Ritva Vepsä ja Sven-Bertil Taube). Jukan elämä pyörii koiranäyttelyiden, jääkiekkoharrastuksen ja salasuhteen ympärillä. Suhteen paljastuttua vaimo Tuula kertoo elämänsä onttoudesta gynekologi Timo Paasin (Jörn Donner) vastaanotolla. Mies kehottaa naista ottamaan itselleen rakastajan.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||||
K16 |
||||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
Igor, bokseri: Igor von Leijonheim<br /><br />Puulaakiottelun pelaajat: Urheiluseura Zoom<br /><br />Arkistoaineisto / esiintyjät: Richard Nixon (yhdysvaltain presidentti televisiokuvassa) ,
Igor, bokseri: Igor von Leijonheim<br /><br />Puulaakiottelun pelaajat: Urheiluseura Zoom<br /><br />Arkistoaineisto / esiintyjät: Richard Nixon (yhdysvaltain presidentti televisiokuvassa)Hae aiheista |
||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||
16.2.-15.4.1969 -Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan |
||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||
"Ensimmäisen kolmen minuutin aikana luulin, että Jörn Donner on tehnyt Sixtyninesta elegantin ja vähän ikävystyttävän taide-elokuvan", aloitti Erkka Lehtola (Aamulehti 5.10.1969). "Mutta ei: tämä Sixtynine on tosiaankin vientielokuva. Kaipa se menee vierailla markkinoilla kaupaksi yhtä hyvin kuin Marimekko, Askon nahkasohva tai Valmetin punainen traktori. - - Sixtynine on ohut elokuva, tuskin se on elokuva ollenkaan; sitä enemmän se on puleerattu, kiilloitettu teollinen tuote, jossa ulkonäkö on toteutettu sujuvasti ja joustavasti. Ihmiset ovat kauniita, tyhjiä ja vähäpuheisia; heidän elämänsä ongelmat on keskitetty yhteen ainoaan keskipisteeseen. Ei varmaankaan ole sattumaa, että Donner kuvaa koiran astutusta filminsä yhdessä jaksossa. Se on kuin Sixtyninen vinjetti; samaa asiaa Donner kertoo myös elokuvansa ihmisistä." "Resultatet är en av de sämsta inhemska filmer som gjorts och inte värd att ödsla mycken trycksvärta på", teilasi Greta Brotherus (Hufvudstadsbladet 5.10.1969). "Filmens största brist är dess fullkomliga avsaknad av kontinuitet. Nästan vilken bildföljd som helst kunde byta plats med någon annan bildföljd utan att man skulle märka att den kommit på orätt plats i sammanhanget. Det finns nämligen inget sammanhang." "Tällä kerralla Jörn Donner epäonnistui", antoi Carl Henning (Helsingin Sanomat 5.10.1969) loppuarvionsa, mutta sovitteli: "69 ei silti suinkaan ole toivoton elokuva. Pyrkimys tietynlaiseen 'edistykselliseen' viihteeseen ja ohjaajan ilmeinen ammattitaito eivät tietenkään voi olla jättämättä jälkiään. - - 69 olisi voinut olla verraton suomalainen tapainkomedia. Tapainkomediaksi se on tällaisenaan liian tosikkomainen ja liian nopeasti tehty. Yhtä terävää havaintoa kohti on kymmenen yhdentekevyyttä, yhtä nokkeluutta kohti kymmenen latteutta. Eroottiseksi elokuvaksi 69 on ylen hygieeninen: puhtauttaan rusottavia, vastapestyjä nykyaikaisia nuoria ihmisiä sopivan vaihtelevissa muttei mitenkään inspiroituneissa asennoissa." "Sensuellin kepeyden leima, valloittavuudesta puhumatta, on kaukana Sixtyninesta", koki Heikki Eteläpää (Uusi Suomi 5.10.1969). "Donner on nyt antautunut kaksi- tai moniavioisuuden asianajajaksi ja saattaa - oikein laskettu! - jo aiheenvalinnallaan närkästyttää viktoriaanisia moralisteja. Närkästyttävämpää kuitenkin on se, että hän on tehnyt niin perin tasapaksun, hajanaisen, siellä täällä epäloogisenkin ja ennen muuta aina ikävän elokuvan." Sakari Toiviaisen (Ilta-Sanomat 4.10.1969) mukaan Donnerin elokuvan seksi "näyttäytyy kylmänä ja epäaistillisena": "Kyseessä olisi edustava kuva kauppatavaraksi muuttuneesta, kalseasta ja ihmistä halventavasta seksistä, jos tämä asenne vain jotenkin tulisi ilmi. Muutenkin Donnerin ohjausote on tällä kertaa niin epämääräisen monimielinen, että ne latteudet, arkipäiväisyydet, porvarillisen elämän rituaalit joita hän ei väsy kuvaamaan, tahtovat jäädäkin latteuksiksi ja arkipäiväisyyksiksi. Filmin tyylittelevä sävy, huumori ja piruilu eivät oikein saa ilmaa ympärilleen." Elokuva sai myös puolustajia. "Sixtyninea voi syyttää pinnallisuudesta ja kaupallisuudesta muutoinkin kuin rakkauskohtausten osalta", kirjoitti Leo Stålhammar (Suomenmaa 4.10.1969), "mutta joka tapauksessa se on toimivaa elokuvaa ja kauttaaltaan tekniikaltaan korkeatasoista työtä. Sisältö tosin operoi enemmän tilanteilla kuin asenteilla eikä muutoinkaan poraudu järin syvälle. Paljaan pinnan kohdalla saavutetaan pian kestokyvyn yläraja." "Donner talar effektivt för en ny moral i Sixtynine", otsikoi Bengt Pihlström (Nya Pressen 4.10.1969) ja jatkoi: "Popkonst har svårt att vinna offentligt erkännande: den är inte fin och allvarlig. Samma gäller Jörn Donners senaste filmer: de är inte djupsinniga och problemfyllda nog. Hur förljugen kan inte den högtidligheten vara! Varför inte erkänna att Sixtynine är en medryckande film, som ibland humoristiskt, ibland ironiskt berättar om ett ämne som trots krig, skolreformer m.m. har kvar sin centrala plats: mäns och kvinnors förhållanden, vår nya moral." "Kaikesta huolimatta 69 on komedia", katsoi Risto Hannula (Suomen Sosialidemokraatti 5.10.1969), "irvokas ja pitkälle tyylitelty, ja kun en ole Rakastaa-elokuvaa nähnyt, koen sen Donnerin ohjaajankuvan kannalta aivan uudenlaisena filminä, ripeänä ja liikkuvana. Kaikessa ohuudessaan se avaa jännittäviä teitä ohjaajalle, vaikka jääkin hänen toimintansa kokonaiskuvaa ajatellen sormiharjoitukseksi (niin ainakin toivon)." - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||
Sixtynine 69 oli keskeisesti Jörn Donnerin elokuva: tuotannon, käsikirjoituksen, leikkauksen ja ohjauksen lisäksi hän myös näytteli toisen miespääroolin; toisessa nähtiin ruotsalainen Sven-Bertil Taube. Ruotsalaisena tuottajaosapuolena tukholmalainen Omega Film; ruotsalaisia tuotantovoimia edustivat lisäksi kuvaussihteeri, naamioitsija ja sähkömies. Donnerin kaikkia tehtäviä ei ole määritelty elokuvan alkuteksteissä. Käsikirjoituksen alkulauseessa Donner perusteli nimivalintaa seuraavasti: "Tämä elokuva kertoo suhteista, avioliitosta ja koirasta. Elokuvan suhteet ovat ylösalaisin. Siksi sen nimi on 69. Se on kuudes elokuvani. Siksi sen nimi on 69. Se kuvataan vuonna 1969. Siksi sen nimi on 69." Elokuussa 1969 hän jatkoi: "Nimi Sixtynine tuntui - - luonnolliselta, ei pornografisista syistä vaan siksi, että elokuvan henkilöiden kuva muuttuu koko ajan ja siksi, että sovinnaisen avioliittomoraalin opit käännetään nurin." Kriitikot antoivat elokuvalle ennen sen ensi-iltaa "työnimen" Täällä Pornotähden alla. Paul Jyrälän etunimi on elokuvan alkuteksteissä virheellisessä muodossa Pauli. Suomen lisäksi elokuvaa kuvattiin Tukholman Johanneshovissa jääkiekon vuoden 1969 MM-kisojen aikaan sekä lyhyehkö jakso Ibizalla. Puulaakiottelussa avusti Yleisradion jääkiekkojoukkue Zoom. Eastmancolor-negatiivit kehitettiin Suomi-Filmissä ja ulkomaiden levikkiin tarkoitetut Technicolor-esityskopiot vedettiin Lontoossa. Suomen levitystä varten elokuvasta tilattiin ennätysmäiset 20 kopiota ja sille tehtiin myös kaksi erilaista traileria. Ensi-iltakierros alkoi samanaikaisesti kaikissa suurissa kaupungeissa Kuopiota lukuunottamatta. Yleisömenestys oli vuoden toiseksi paras, mutta esitystuotot jäivät siitä huolimatta 17 500 markkaa kuluja pienemmiksi. Tuotantoyhtiön ilmoituksen mukaan elokuva myytiin kaikkiaan 23 maahan Suomen ulkopuolelle. Elokuva sai ensiesityksensä Suomen televisiossa Yle Teema -kanavalla vuonna 2005. - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||
1. Mr. Wonderful / Mr. Wonderful Säv. ja san. Claes af Geijerstam, suom. san. Pertti Reponen 1) Kirka Babitzin, laulu, ja orkesterisäestys (off), 2' 40". 2) Studio-orkesteri (off), 0' 15". 3) Kirka Babitzin, laulu, ja orkesterisäestys (off), 0' 45". Levytys: Kirka; Scandia KS-8l2, 18.6.1969. 2. Alkutekstimusiikki Säv. ja san. Claes af Geijerstam Studio-orkesteri (off), 0' 20". 3. Beginning and End / Alku kaiken kauniin Säv. Claes af Geijerstam, suom. san. Pertti Reponen 1) Kirka Babitzin, laulu, ja orkesterisäestys (off), kahdessa osassa, yht. 2' 45". 2) Orkesteri (off, levysoitin), 1' 45". Levytys: Kirka; Scandia KS-810, 18.6.1969. 4. Igor the Dog / Igor Säv. ja san. Claes af Geijerstam, suom. san. Pertti Reponen 1) Studio-orkesteri (off), kahdessa osassa, yht. 1' 45". 2) Kirka Babitzin, laulu, ja orkesterisäestys (off), 2' 15". Levytys: Kirka; Scandia KS-8l0, 18.6.1969. 5. Hammond Pop Säv. Claes af Geijerstam Pop-orkesteri (off, matkaradio), 0' 55" 6. Ravintolamusiikki Säv. Claes af Geijerstam Ravintolaorkesteri (playback), kolmessa osassa, yht. 0' 55". 7. It Is Love / Voin haaveesi täyttää Säv. ja san. Claes af Geijerstam, suom. san. Pertti Reponen Kirka Babitzin, laulu, ja orkesterisäestys (off), 2'45". Levytys: Kirka; Scandia SEP-238, 19.6.1969. 8. Kde domov muj (Tshekkoslovakian kansallislaulu) Säv. Frantishek Shkroup Orkesteri (off), 0' 25". Huomautuksia: Jäähallissa taustamusiikkia (off), 2' 00". Kristiinan asunnolla kolme eri pop-kappaletta, 1' 05" (off), 0' 15" (off, levysoitin) ja 0' 35" (off). Yökerhossa striptease-musiikkia (off), 1' 55". Kahvilassa pianomusiikkia (off), 0' 55". Mies laulaa Ibizan satamassa (off), 0' 10". Teostoilmoituksessa on mainittu kaksi kohdentamatonta De Wolfe -levymerkillä julkaistua mekanisoitua taustamusiikkikatkelmaa, Shopping Day, 1' 22", ja Jeunesse, 0' 27", säv. A. Mawer. Elokuvan kansainvälisen version laulut (musiikkinumerot 1, 3, 4 ja 7) esittää Thommy Körberg, levytys Thommy Körberg ja Rune Öfwermanin orkesteri; Sonet SLP-2503, Ruotsi 1969. - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||
|