Haku

Kevään 2017 toimialojen näkymät : Luonnontuoteala

QR-koodi

Kevään 2017 toimialojen näkymät : Luonnontuoteala

Luonnontuotteiden vienti ei ole Suomessa uutta, mutta painopiste on ollut alhaisen jalostusasteen tuotteissa ja jalostuksesta saatu lisäarvo on valunut muualle. Vaikka luonnonmarjan arvo kasvaa huomattavasti jo pakastamalla ja puhdistamalla, vähäinen jalostus on leimannut alaa pitkään. Nyt suunta on kuitenkin muuttunut ja korkean jalostusasteen tuotteita on saatu vientiin tuote ja maa kerrallaan. Ilahduttavaa on myös se, että alan uudet innovaatiot perustuvat luonnontuotteiden arvokkaimpien ainesosien tuotteistamiseen lääke-, kosmetiikka-, tai ravintolisäkäyttöön tai täysin uusiin käyttökohteisiin. Hyvänä esimerkkinä vientiyrityksistä on torniolainen luonnonkasvien ainesosia uuttava ja nyt myös lääkelaitosoikeudet saanut Aromtech Oy, jonka lähes koko tuotanto menee vientiin. Uudempia vientiyrityksiä ovat pihkatuotteita mm. Lähi-itään vievä Repolar Oy sekä USA:n kosmetiikkamarkkinoille ponkaissut Supermood Oy. Finpron vetämä marjaklusteri on viimeisen vuoden aikana käyttänyt paljon aikaa suomalaisen marjan brändityöhön tavoitteenaan yhtenäinen ja selkeä viesti vientimarkkinoilla. Suomalainen metsämustikka superfood-ominaisuuksineen halutaan tuoda näyttävästi esille ja samoin muutkin terveelliset luonnonmarjamme.

Tallennettuna: