Haku

Vapaa-aika ja itsestään huolehtiminen -kyselytutkimuksen aineistoraportti : kyselyaineiston keruuprosessin, edustavuuden ja muuttujien esittely

QR-koodi

Vapaa-aika ja itsestään huolehtiminen -kyselytutkimuksen aineistoraportti : kyselyaineiston keruuprosessin, edustavuuden ja muuttujien esittely

Tässä aineistonkeruuraportissa esitellään loppuvuodesta 2022 kerätyn Vapaa-aika ja itsestään huolehtiminen -kyselyn aineistoa. Aineistonkeruuraportti on tarkoitettu ensisijaisesti niille tutkijoille, jotka haluavat analysoida kyselyaineistoa osana omia tutkimushankkeitaan. Raportissa kuvataan kyselyn keruuprosessi, esitellään aineiston edustavuus sekä annetaan suosituksia aineiston jatkokäyttäjille. Kysely on toteutettu osana Turun yliopiston ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen INVEST-tutkimuslippulaivan sekä Turun yliopiston sosiaalitieteiden laitoksen yhteistä viitebudjettihanketta. Kyselyn rahoitti Turun yliopiston INVEST-tutkimuslippulaivan sosiologian yksikkö. Viitebudjettihankkeen tavoitteena oli selvittää, mitä ihmisarvoinen elämä maksaa Suomessa 2020-luvulla. Tätä tarkoitusta varten hankkeessa kerättiin tietoa niin sanotun ihmisarvoisen elämän mahdollistavien hyödykekorien sisällöistä. Vapaa-aika ja itsestään huolehtiminen -kyselyssä keskityimme henkilökohtaiseen hygieniaan, laittautumiseen, sosiaalisiin suhteisiin, tekniikkaan ja vapaa-aikaan. Kyselyllä selvitimme 15–74-vuotiaiden suomalaisten näkemyksiä ihmisarvoisen elämän mahdollistavan vapaaajanvieton tavoista, sosiaalisesta kanssakäymisestä sekä henkilökohtaisen hygienian tarpeista. Kyselyn toteutusta varten Digi- ja väestötietovirasto poimi 10 000:n henkilön satunnaisotoksen, jota lähestyttiin kyselyä koskevalla postikirjeellä loppuvuonna 2022. Vastaajat vastasivat kyselyyn internetissä, ja lopullinen vastausprosentti oli yhden muistutuksen jälkeen 23. Kyselyllä on pyritty selvittämään nimenomaan sitä, minkälaiset hyödykkeet katsotaan ihmisarvoisen elämän kannalta välttämättömiksi. Näin ollen tämän kyselyn kysymyksenasettelu poikkeaa kulutustutkimuksissa käytetyistä kysymyksenasettelusta, joissa tyypillisemmin pyritään selvittämään vastaajaan omia kulutuskäytäntöjä. Kyselyyn valitun näkökulman vuoksi vastaajat ovat arvioineet yksityiskohtaisemmin valitsemansa esimerkkihenkilön hygienia- sekä viestintähyödykkeitä. Tätä tarkoitusta varten tutkimusryhmä laati henkilökohtaista hygieniaa ja viestintähyödykkeitä sisältävät hyödykelistat aikuiselle naiselle, aikuiselle miehelle, 15-vuotiaalle, 10-vuotiaalle ja 4-vuotiaalle (tytöille ja pojille erikseen). Lisäksi kyselyn alussa esitettiin erilaisia asenneväittämiä, jotka koskivat sosiaalisia suhteita ja harrastuksia. Kyselyn lopussa esitettiin kysymyksiä vastaajien taustoista. Vastaajien taustoja koskien aineisto pitää sisällään seuraavat tiedot: syntymävuosi, sukupuoli, asuinpaikka, koulutus, pääasiallinen toiminta, ammatti, kotitaloustyyppi, asumismuoto, tulot sekä subjektiivinen toimeentulo.

Tallennettuna: