Haku

Kuluttajamarkkinointi LinkedInissä : Ambient-markkinoinnin vaikutus yksilön rooleihin sosiaalisessa mediassa

QR-koodi

Kuluttajamarkkinointi LinkedInissä : Ambient-markkinoinnin vaikutus yksilön rooleihin sosiaalisessa mediassa

Sosiaalisen median markkinointi on erilaista eri alustoista riippuen, sillä jokaisella sosiaalisen median alustalla on oma ainutlaatuinen toimintaympäristönsä, normit ja kulttuuri. Tämän seurauksena käyttäjät suhtautuvat eri sosiaalisen median alustoihin ja niiden käyttäjiin eri tavoin, alustojen ainutlaatuisten ominaisuuksien ja vuorovaikutustapojen perusteella. Riippuen siitä, mitä sosiaalisen median käyttäjät haluavat saavuttaa tai millaisen kuvan itsestään haluavat antaa, he omaksuvat sosiaalisessa mediassa erilaisia, tavoitteitaan tukevia rooleja. Ambient-markkinoinnin keskeinen tavoite on saada sosiaalisen median käyttäjät omaksumaan sosiaalisten roolien rinnalle kuluttajan rooli.

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten ambient-markkinoinnilla voidaan vaikuttaa yksilön omaksumiin rooleihin LinkedInissä. Aihetta käsitellään tarkemmin kolmen osaongelman kautta:

1. Miten ambient-markkinointia voi soveltaa sosiaalisessa mediassa? 2. Miten markkinointi muovaa yksilön rooleja? 3. Miten ambient-markkinointia voi hyödyntää kuluttajiin kohdistuvassa markkinoinnissa LinkedInissä?

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tarjoaa vastaukset kahteen ensimmäiseen osaongelmaan, ja empiirinen tutkimusosio kolmanteen. Tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty laadullista tutkimusotetta, tarkemmin teemahaastattelu, johon on sisällytetty visuaalisia projektiivisia tekniikoita. 11 haastattelusta koostuvan aineiston analyysimenetelmänä toimi kahden menetelmän yhdistelmä, teema-analyysi sekä Gioia-metodi, joiden myötä aineistosta on havaittu suurempia yhtäläisiä teemoja sosiaalisen median käyttäjien rooleista sekä ambient-markkinoinnin soveltuvuudesta kuluttajamarkkinointiin LinkedInissä. Näiden perusteella on luotu malli, joka esittää ambient-markkinoinnin konseptuaalisen viitekehyksen LinkedInissä.

Tutkimus osoittaa, että B2C-markkinoinnin yllättävä luonne LinkedInin B2B-painottuneessa kontekstissa vaikuttaa merkittävästi B2C-sisältöjen muistettavuuteen. Visuaalisuudella, yllättävillä elementeillä ja persoonallisella lähestymistavalla on tutkimuksen perusteella suuri merkitys huomion herättämisessä, markkinointisisältöjen mieleen jäämisessä, ja lopulta siinä, miten liike-elämän ammattilaisen roolissa toimiva käyttäjä omaksuu kuluttajan roolin LinkedInissä. Lopuksi tutkimus painottaa, että ambient-markkinointi voi olla tehokas tapa erottua LinkedIn-syötteessä, mutta sen on sovittava huolellisesti alustan kontekstiin. On tärkeää ottaa huomioon käyttäjien odotukset ja luoda markkinointisisältöjä, jotka puhuttelevat kohdeyleisöä LinkedInin ammatillisessa ympäristössä, minkä johdosta lisätutkimus voi olla tarpeen.

Tallennettuna: