Haku

First-line manager as change agent : Reducing the resistance to change

QR-koodi

First-line manager as change agent : Reducing the resistance to change

Tarve muuttua on tarpeellista useimmissa yrityksissä, koska niiden on mukauduttava muuttuviin markkinoihin pysyäkseen kilpailukykyisinä. Yrityksessä muutosta johtaa muutosagentti, joka voi olla yrityksen lähiesimies. Muutosta saatetaan kuitenkin vastustaa yrityksessä, mutta muutosvastarintaa voidaan vähentää erilaisilla tavoilla muutosta johtaessa. Tutkielman tarkoituksena on ymmärtää, miten lähiesimiehet muutosagenttina vähentävät muutosvastarintaa johtaessaan muutosta. Tavoitteen saavuttamiseksi tutkielmassa tutkittiin aikaisempia tutkimuksia muutosvastarinnasta ja lähiesimiehistä. Lisäksi tutkielmassa toteutettiin empiirinen tutkimus. Tutkielman empiirinen osa toteutettiin tapaustutkimuksena vähittäiskaupan alan yrityksessä haastattelemalla viittä lähiesimiestä. Haastattelut toteutettiin maaliskuussa 2020 puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastatteluaineiston analysoinnissa hyödynnettiin temaattista analyysiä. Tutkimuksen tulokset esittävät lähiesimiesten johtavan muutosta ja vähentävän muutosvastarintaa yksikköön sopivalla tavalla. Tuloksissa havaittiin myös lähiesimiesten ymmärtävän mahdollisia syitä muutoksien vastustamiseen ja miten työntekijät vastustavat muutoksia. Tuloksissa huomattiin lähiesimiesten käyttävän useita pätevyyksiä muutostilanteessa, joista voi olla hyötyä muutosvastarinnan vähentämisessä. Tutkielmassa havaittiin pätevyyksien eroavan lähiesimiesten välillä, koska heillä on eri vahvuudet. Lisäksi tuloksissa huomattiin sopivan joh-tamistyylin helpottavan muutoksen käyttöönottoa yrityksessä. Tutkimuksen tulokset tukevat pääosin aikaisempia tutkimuksia, miten muutosvastarintaa voi vähentää yrityksessä. Tuloksissa huomattiin, etteivät lähiesimiehet käytä kaikkia mahdollisia toimia muutosvastarinnan vähentämiseen, vaan lähiesimiehet valitsevat yksikköön ja muutokseen sopivan tavan vähentää muutosvastarintaa. Tulokset lisäävät ymmärrystä lähiesimiehen tavoista vähentää muutosvastarintaa, syitä miksi muutosta vastustetaan ja miten muutosta johdetaan. Lisäksi tutkimuksen tulokset ovat hyödyllisiä yrityksille ja lähiesimiehille, jotka johtavat muutosta yrityksessä. Lisätutkimusta kuitenkin tarvitaan tuloksien yleistettävyyden tutkimiseksi.

Tallennettuna: