Haku

Kehkeytyvä opetussuunnitelma Raision varhaiskasvatuksessa

QR-koodi

Kehkeytyvä opetussuunnitelma Raision varhaiskasvatuksessa

Tutkimuksemme käsittelee kehkeytyvää opetussuunnitelmaa ja lapsilähtöisen pedagogiikan toteutumista varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa selvitetään kehkeytyvän opetussuunnitelman käyttöönottoa sekä sen hyötyjä ja haasteita Raision varhaiskasvatuksessa. Kehkeytyvän opetussuunnitelman lisäksi tutkimme, miten lapsilähtöinen pedagogiikka toteutuu Raision varhaiskasvatuksen ryhmissä. Tutkimus toteutetaan yhteistyössä Raision koulutuksen kehittämistyöryhmän kanssa. Tutkimuskohteena ovat toimintakaudella 2020–2021 Raision kehkeytyvän opetussuunnitelman pilottiin osallistuneet neljä varhaiskasvatuksen ryhmää sekä toimintakaudella 2021–2022 kaikki Raision varhaiskasvatuksen ryhmät. Tutkimus on moniaineistoinen, jossa tiedonkeruu tapoina ovat pilottikysely, tiimikysely sekä pedagogisen dokumentoinnin sivustot. Tutkimus on luonteeltaan monimenetelmällinen tutkimus, jossa hyödynnetään eri tutkimusmenetelmiä, joita tässä tutkimuksessa ovat kehittämis-, toiminta- ja seurantatutkimus. Tutkimus toteutettiin kahdella eri verkkolomakekyselyllä. Kyselylomakkeet toimitettiin vastaanottajille sähköpostilla. Kysely sisälsi sekä väittämiä että avoimia kysymyksiä. Vastausprosenttimme pilottikyselyssä oli 100 % ja tiimikyselyssä 49 %. Kyselyiden avulla halusimme selvittää, miten lapsilähtöisyys toteutuu varhaiskasvatusryhmissä, millaisena kehkeytyvä opetussuunnitelma nähdään ja miten se on otettu käyttöön Raision varhaiskasvatuksen ryhmissä. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että lapsilähtöistä pedagogiikkaa toteutetaan monipuolisesti kaikissa Raision päiväkotiryhmissä. Lapsilähtöisyys ja lasten osallisuus päiväkodin arjessa nousevat esiin pedagogisen dokumentoinnin sivustoilta sekä molempien kyselyiden vastauksista. Kehkeytyvää opetussuunnitelmaa toteutetaan ryhmissä osittain ja toiset ryhmät ovat pidemmällä sen äytössä kuin toiset. Kehkeytyvän opetussuunnitelman hyötyinä nähdään lasten aiempaa aktiivisempi osallistuminen toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen sekä pedagogisen dokumentoinnin myötä toiminnan näkyväksi tuleminen ryhmälle ja vanhemmille. Suurimmat haasteet kehkeytyvän opetussuunnitelman käytölle koetaan olevan ajan puute, dokumentoinnin haasteet ja arjen pirstaleisuus.

Tallennettuna: