Haku

Musiikinopettajien kokemuksia etäopetuksesta : Haastattelututkimus arvioinnista ja kuormittavuudesta musiikin etäopetuksessa

QR-koodi

Musiikinopettajien kokemuksia etäopetuksesta : Haastattelututkimus arvioinnista ja kuormittavuudesta musiikin etäopetuksessa

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan musiikinopettajien kokemuksia etäopetuksesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten musiikinopettajat kokivat arvioinnin ja kuormittavuuden etäopetuksessa.

Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu viidestä puolistrukturoidusta haastattelusta. Tutkittavat ovat yläkoulun ja lukion musiikinopettajia, joilla on kokemusta musiikin opetuksesta koronapandemian aikana. Kaikki haastattelut on toteutettu tammikuussa 2022.

Tämän tutkimuksen analysointimenetelmäksi on valittu teoriaohjaava sisällönanalyysi, jolloin teoreettinen viitekehys ja kerätty aineisto ovat kiinteästi yhteydessä toisiinsa. Litteroitu aineisto on käsitelty teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Teemoittelun avulla on etsitty tutkimuksen kannalta olennaisia teemoja ja aiheita, jotka vastaavat asetettuihin tutkimusongelmiin. Tyypittelyn ansiosta aineistosta on pyritty löytämään tutkittavien esille nostamia yhteisiä ominaisuuksia.

Tutkimuksesta saadut tulokset osoittavat, että arviointi etäopetuksessa sisältää sekä mahdollisuuksia että haasteita. Haasteltavien mukaan arviointi etäopetuksessa mahdollistaa henkilökohtaisemman palautteen antamisen sekä tiettyjen oppijoiden tehokkaamman aktivoinnin. Vastaavasti haasteet liittyvät opettajan kokemuksiin kuormittavuudesta, ongelmana arvioida monipuolisesti, oppijoiden läsnäolon ja henkilöllisyyden todistamiseen sekä joidenkin oppijoiden alisuoriutumiseen. Kuormittavuus näyttäytyi etäopetuksessa erityisesti teknisissä valmisteluissa, tuntisuunnitelmien muuttamisessa etäopetusmuotoon sekä opetusmateriaalien laatimisessa. Kokemukset kuormittavuudesta korostuivat eniten keväällä 2020, jolloin etäopetus oli monelle opettajalle vielä täysin uutta. Haastattelujen perusteella voidaan kuitenkin todeta, että kokemukset kuormittavuudesta olivat henkilökohtaisia ja vahvasti suhteessa siihen, miten opetussuunnitelmien tavoitteita pyrittiin toteuttamaan opetuksessa.

Tallennettuna: