European Country Clusters of Transition to Adulthood
European Country Clusters of Transition to Adulthood
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan eurooppalaisten nuorten aikuisten siirtymää aikuisuuteen. Aihetta lähestytään monesta eri näkökulmasta: työn empiriaosuuden alussa pohditaan, mitkä aikuistumiseen liitettävät demografiset siirtymät kuvastavat aikuisuutta, mitkä eivät. Analyysiä jatketaan tutkimalla, milloin nämä eri siirtymät ajallisesti tapahtuvat. Näiden tarkasteluiden jälkeen kartoitetaan, mikä yhteys siirtymien tärkeänä tai tarpeettomana pitämisellä on siihen, milloin siirtymät konkreettisesti tapahtuvat. Monien aiempien tutkimusten tapaan tässäkin tutkimuksessa osoitetaan, että useat siirtymät tapahtuvat verrattain myöhään. Siksi empiriaosuuden lopuksi tarkastelu keskittyy myöhäisiin sekä keskeneräisiin ja vaillinaisiin siirtymiin. Näitä eri näkökulmia käyttäen rakennetaan erilaisia aikuisuuteen siirtymisen maaryhmiä. Tutkimuksen empiirisinä aineistoina käytetään European Social Survey (ESS) ‐aineistoa vuosilta 2006 / 2007, European Union Statistics on Income and Living Conditions (EU‐SILC) ‐aineistoa vuodelta 2012 sekä tilastoaineistoja Eurostatilta, OECD:ltä ja UNECE:ltä eri vuosilta. Tutkimus käsittää 20 Euroopan maata.
Perinteisesti tarkasteltuna aikuistumiseen liitettäviä siirtymiä ovat muutto pois lapsuudenkodista, siirtyminen opinnoista työelämään, parisuhteen solmiminen ja lapsen hankkiminen. Nuorten elämänkulku on kuitenkin poikennut viime vuosina aikuistumisen perinteisestä mallista. Enää erilliset siirtymät eivät välttämättä tapahdu tietyn ikäisinä, tietyssä odotetussa, normien mukaisessa järjestyksessä, vaan aiempaan verrattuna myöhempään tai ne jäävät kokonaan toteutumatta. Siirtymä aikuisuuteen on nykyään monelle eurooppalaiselle nuorelle asteittain etenevä, yksilöllinen prosessi. Muutosten seurauksena on myös alettu pohtia, kuvastavatko perinteiset siirtymät enää nykytilannetta. Aikuisuuteen siirtymisen keskeisinä merkkeinä onkin esitetty olevan ennemmin esimerkiksi kyky huolehtia itsestään tai kyky tehdä itsenäisiä päätöksiä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että siirtymä aikuisuuteen eroaa merkittävästi Euroopan maiden välillä, mutta tietyissä maissa näkemykset ja toimintatavat muistuttavat toisiaan. Näkökulmasta riippumatta yhteneväisiä piirteitä on havaittavissa vain Pohjoismaiden välillä (Suomi, Ruotsi, Norja, ja Tanska osassa analyyseistä). Tämän lisäksi portugalilaisten ja bulgarialaisten nuorten aikuisten ajatuksissa ja käyttäytymisessä on löydettävissä yhteneväisyyttä. Kuitenkaan ylipäänsä se, että maiden välillä ilmenee eroja ja se, että analyysien perusteella muodostetut maaryhmittymät eroavat toisistaan, ei ole yllätys. Eurooppa on edelleen hyvin heterogeeninen, eivätkä kansalliset erot ole kadonneet globalisaation myötä. Nuoren aikuisen aikuistumisen mahdollisuuksia ohjaavat kussakin maassa esimerkiksi institutionaaliset järjestelmät, hyvinvointivaltio, perhe, työmarkkinat ja koulutusjärjestelmä sekä kulttuuriset perinteet.
Tämän tutkimuksen tulokset eroavat selkeästi myös aiemmista tutkimustuloksista. Vertaileva tutkimus aihepiiristä on perinteisesti hyödyntänyt maaryhmittelyissään klassista hyvinvointiregiimiluokittelua. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat yksiselitteisesti, että kyseinen lähestymistapa ei ole käyttökelpoisin, kun tehdään vertailevaa aikuisuuteen siirtymisen tutkimusta. Käytetty näkökulma ja käytettävät indikaattorit määrittävät keskeisesti sen, miten maat ryhmittyvät toisiinsa. Tutkimuksessa havaittavat erot eri maiden välillä antavat aiheen epäillä, että eurooppalaisten nuorten siirtymät aikuisuuteen olisivat jatkossakaan samanlaisia eri maissa. Aikuisuuden saavuttamisen haasteet ovat tällä hetkellä erityisen näkyvät, sillä vuonna 2008 alkanut taloudellinen taantuma iski erityisesti nuoriin – tietyissä maissa vieläpä erityisen voimakkaasti. Euroopan tasolla on kuitenkin monia hyviä käytäntöjä nuorten aikuisten aikuistumisen tueksi, mutta kuten todettu, yhteisten suuntaviivojen hahmottaminen tulee olemaan jatkossakin haastavaa.
Kieli |
englanti |
---|---|
Sarja | Turun yliopiston julkaisuja. Sarja B, Humaniora 431 |
ISSN |
2343-3191 |