Taiteesta ammattina
Taiteesta ammattina
Tallennettuna:
Ulkoasu |
29 lehteä : kuvitettu ; 22 x 30 cm |
---|---|
Kieli |
suomi |
Alkuteoksen kieli |
suomi |
Tiivistelmän kieli |
englanti |
Julkaisija |
[Turku] :
Turun ammattikorkeakoulu,
2007.
|
Opinnäyte | AMK-opinnäytetyö : Turun ammattikorkeakoulu, musiikin koulutusohjelma, musiikkipedagogi |
Luokitus | |
Aiheet |
→
Opinnäytetyöni koostuu kahdesta osasta. Taiteellisen työni tein Marko Aution Adalmiinan Helmi lastenoopperan Sinisen haltiattaren ja mummon kaksoisroolissa. Kirjallinen osuus käsittelee taidetta ammattina. Sen tavoitteena on kuvata taiteilijan työn ammatillisia erityisvaatimuksia ja hahmottamaa kenttää, jossa taiteilija työskentelee. Jotta taidetta voisi käsitellä ja pohtia ammattina, on oltava jonkinnäköinen käsitys siitä, mitä taide on. Kirjallinen työ koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa tutkin taidetta, taiteen informaatiosisältöä, kommunikaatiota sekä taiteen eri aspekteja. Toisessa osassa pohdinnan kohteena on taideteoksen arvo. Taiteen arvosisältö ja taiteen rahallinen arvo määrittävät usein sen haluttavuuden, sekä taiteilijan elinmahdollisuudet luovassa ammatissaan. Kolmas osa pureutuu taitelijuuteen ja taiteilijan inhimillisyyteen. Siinä tutkitaan ihmisen fyysistä ja psyykkistä olemusta, sekä niiden hoitamista ja ylläpitämistä. Lisäksi taiteilija tarvitsee vahvaa teknistä erityisosaamista. Taiteen kulttuuriperinnön siirtäminen onkin taidekoulutuksen tärkeimpiä tehtäviä.
Opinnäytetyöni koostuu kahdesta osasta. Taiteellisen työni tein Marko Aution Adalmiinan Helmi lastenoopperan Sinisen haltiattaren ja mummon kaksoisroolissa. Kirjallinen osuus käsittelee taidetta ammattina. Sen tavoitteena on kuvata taiteilijan työn ammatillisia erityisvaatimuksia ja hahmottamaa kenttää, jossa taiteilija työskentelee. Jotta taidetta voisi käsitellä ja pohtia ammattina, on oltava jonkinnäköinen käsitys siitä, mitä taide on. Kirjallinen työ koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa tutkin taidetta, taiteen informaatiosisältöä, kommunikaatiota sekä taiteen eri aspekteja. Toisessa osassa pohdinnan kohteena on taideteoksen arvo. Taiteen arvosisältö ja taiteen rahallinen arvo määrittävät usein sen haluttavuuden, sekä taiteilijan elinmahdollisuudet luovassa ammatissaan. Kolmas osa pureutuu taitelijuuteen ja taiteilijan inhimillisyyteen. Siinä tutkitaan ihmisen fyysistä ja psyykkistä olemusta, sekä niiden hoitamista ja ylläpitämistä. Lisäksi taiteilija tarvitsee vahvaa teknistä erityisosaamista. Taiteen kulttuuriperinnön siirtäminen onkin taidekoulutuksen tärkeimpiä tehtäviä.Hae aiheistaHae kaikista tiedoista |
Lisätiedot | Annukka Kuivisto |