Haku

Palveluliiketoiminnan kehittäminen yritysverkostossa

QR-koodi

Palveluliiketoiminnan kehittäminen yritysverkostossa

Diplomityössä keskitytään palveluliiketoiminnan kehittämiseen yritysverkostossa. Tutkimuksen kohteena on Forum for Intelligent Machines eli älykkäitä työkoneita valmistavien teollisuusyritysten kehitysyhteistyöfoorumi. Foorumissa on havaittu yritysten kiinnostus palveluliiketoiminnan kehitystä kohtaan ja se on toiminut lähtökohtana tämän selvityksen aloittamiselle. Työn päätutkimuskysymys voidaan määritellä seuraavasti: Millaisia tarpeita ja tavoitteita yritysverkoston jäsenet asettavat palveluliiketoiminnan kehittämiseksi? Työn tavoitteena on löytää yhteiset palveluliiketoiminnan aihealueet, joita voidaan käsitellä yhteistyöverkostossa tulevaisuudessa ja antaa verkostolle strategisia suosituksia palveluliiketoiminnan kehitystä varten.

Työssä on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimusaineisto on kerätty neljän tapaustutkimuksen avulla, eli kyseessä on monitapaustutkimus. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden ja yritysten yhteisen workshopin avulla. Työn teoriaosa perustuu aikaisempaan kirjallisuuteen ja jakaantuu kahteen osa-alueeseen: palveluliiketoiminnan kehittäminen teollisuusyrityksissä ja palveluliiketoiminnan kehittäminen yritysverkostossa. Yritysverkostoa tarkastellaan sekä strategisen, kilpailijoita sisältävän yritysverkoston että toimitusverkostoon liittyvien yhteistyösuhteiden näkökulmasta. Työn empiria-osassa käsitellään haastatteluiden ja workshopin avulla kerättyjä tuloksia. Tulokset keskittyvät yrityksissä havaittuihin palveluliiketoiminnan kehitystarpeisiin ja palveluliiketoiminnan kehittämiseen strategisessa verkostossa.

Työn merkittävin tulos on yhteisten palveluliiketoiminnan kehityskohteiden ja tavoitetilan löytäminen strategisen verkoston yrityksille. Yritysten palveluliiketoiminnan kehitystarpeet ja tavoitteet ovat pääasiassa asiakasorientoituneen toimintatavan kehittäminen, asiakkaiden segmentointitarve, palveluliiketoiminnan kannattavuuden lisääminen, tarve tuoda strategiset tavoitteet osaksi palveluliiketoimintaa, sisäisten prosessien kehitystarve, palveluliiketoiminnan laajentamisen tarve, palveluportfolion hallinnan tarve, palveluliiketoiminnan tuen tarve ja toimitusketjun kehittäminen. Lisäksi teknologisten kyvykkyyksien säilyttäminen ja monimuotoisten verkostosuhteiden hyödyntäminen ovat vaatimuksia palveluliiketoiminnan kehittämiselle. Teollisuusyritysten vahvempi asiakas- ja palveluorientaatio tulee vaikuttamaan koko toimitusketjuun ja asettamaan lisävaatimuksia yritysten toimittajakentälle. Yritysten yhteinen tavoite on Suomen teollisuuden palveluliiketoiminnan edelläkävijyyden ja kilpailukyvyn edistäminen kansainvälisesti. Näin ollen palveluliiketoiminnan kehitystä esitetään osaksi yhteistyöfoorumin strategista tutkimusagendaa. Käytännön toimenpiteiksi voidaan suositella erityisesti neljää tutkimusprojektia, jotka keskittyvät palveluliiketoiminnan turvallisuuteen, tunnuslukuihin ja kustannusrakenteeseen, toimitusverkoston kehitykseen sekä tekniseen palveluosaamiseen vaikuttamiseen. /Kir11

Tallennettuna: