Haku

Sopimustenhallinnan ohjelmistotuotteen asiakasarvo

QR-koodi

Sopimustenhallinnan ohjelmistotuotteen asiakasarvo

Customer value of contract lifecycle management software

Sopimustenhallinta on olennainen osa yritysten liiketoimintaa. Yritykset menettävät kuitenkin keskimäärin 9,2 % vuotuisesta mahdollisesta liikevaihdostaan huonosti hoidetun ja tehottoman sopimustenhallintaprosessin takia. Sopimustenhallintaprosessia voidaan parantaa ja tehostaa hyödyntämällä sopimustenhallinnan ohjelmistotuotteita. Tämän tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää sopimustenhallinnan ohjelmistotuotteen asiakasarvo ja se, millaisia ominaisuuksia suomalaiset yritykset toivovat tältä tuotteelta. Asiakasarvoon liittyen oli tarkoitus selvittää, millaisia hyötyjä ja kustannuksia suomalaiset yritykset kokevat tai arvioivat saavansa sopimustenhallinnan ohjelmistotuotetta käyttämällä. Tutkimuksessa haastateltiin näitä tuotteita käyttäviä yrityksiä ja potentiaalisia tulevia käyttäjäyrityksiä, jotta saataisiin selville, eroaako koettu ja arvioitu asiakasarvo keskenään. Tutkimukseen haettiin lisää perspektiiviä haastattelemalla muutamaa aihealueen erityistä asiantuntijaa. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimuksen tulokset auttavat yrityksiä hahmottamaan, millaisia hyötyjä ja kustannuksia sopimustenhallinnan ohjelmistotuotteen hankinta aikaansaa yrityksessä todellisuudessa. Tutkimuksessa esitetään ominaisuudet, joita yritykset toivovat sopimustenhallinnan ohjelmistotuotteelta. Yritykset, jotka harkitsevat järjestelmän hankintaa, voivat verrata tutkimuksen tuloksia yrityksensä tarpeisiin ja tehdä oikeita päätöksiä tämän perusteella. Tutkimustulosten mukaan yritysten mielestä tärkeimmät sopimustenhallinnan ohjelmistotuotteen hyödyt ovat työajan säästyminen ja tuottavuuden parantuminen, tiedon löytymisen ja saatavuuden parantuminen, kulujen pienentyminen, sopimustenhallintaprosessin parantuminen, riskien pienentyminen ja liiketoiminnan sisäisen valvonnan helpottuminen. Yritysten kokemat kustannukset ovat järjestelmän käyttöön tarvittavat lisenssit, järjestelmän toteutuskulut asiakkaan tarpeeseen sopivaksi, yrityksen henkilökunnan kouluttaminen ja koko prosessin kehittämiseen kulutettu aika. Tulosten mukaan asiakasarvo eroaa vain hieman riippuen siitä, käyttääkö yritys sopimustenhallinnan ohjelmistotuotetta vai ei. Järjestelmän koettu ja arvioitu asiakasarvo on likimain sama. Tulosten mukaan yritykset toivovat sopimustenhallinnan ohjelmistotuotteelta varsin monenlaisia ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia. Kolme tärkeintä ominaisuutta ovat järjestelmän hyvät hakuominaisuudet, helppokäyttöisyys sekä järjestelmän keskitetty ja monipuolinen sopimusvarasto.

Tallennettuna: