Haku

Mentorointiprosessi erilaisesta kulttuurista olevan sairaanhoitajaopiskelijan ammatillisen kasvun edistäjänä terveydenhuollon transkulttuurisessa oppimisympäristössä

QR-koodi

Mentorointiprosessi erilaisesta kulttuurista olevan sairaanhoitajaopiskelijan ammatillisen kasvun edistäjänä terveydenhuollon transkulttuurisessa oppimisympäristössä

Mentoring process as a promoter of professional growth for a nursing student with a different cultural background in the transcultural learning environment of public health care

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää erilaisista kulttuureista olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden mentorointiprosessia. Mentorointiprosessin selvittäminen toteutettiin opiskelijoiden syventävän harjoittelujakson aikana terveydenhuollon sektorilla. Tutkimuksen tavoitteena on edistää opiskelijoiden oppimista ja ammatillista kasvua mentorointiprosessin avulla. Tutkimuksessa selvitetään niitä edellytyksiä, joita erilaisista kulttuureista olevat sairaanhoita-jaopiskelijat asettavat kehittyvälle vuorovaikutussuhteelle mentorointiprosessissa. Lisäksi selvitetään sitä, millaisilla prosesseilla voidaan saavuttaa syventävälle harjoittelujaksolle asetetut ammatillista kasvua edistävät tavoitteet terveydenhuollon oppimisympäristössä ottaen huomioon opiskelijoiden erilaiset kulttuuriset taustat.

Tutkimus toteutettiin erään suomalaisen ammattikorkeakoulun Degree Program in Nursing -koulutusohjelmassa vuonna 2009. Kyseisellä ammattikorkeakoululla on vahva kokemus Degree Program in Nursing –koulutusohjelman toteuttamisesta. Tässä koulutusohjelmassa järjestettiin opintojensa syventävässä vaiheessa oleville opiskelijoille CultureMentoring –projekti. Tutkimus toteutettiin osana CultureMentoring -projektia. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto koostuu opiskelijoiden (n=10) ja heidän mentoreittensa (n=5) syventävän harjoittelujakson eri ajankohtina kirjoittamista esseistä. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin avulla. Lisäksi aineiston analyysissa käytettiin käsitekarttoja ja narratiivista analyysia. Tutkimustulokset antavat aikaisempiin tutkimuksiin verrattuna uudenlaista näkökulmaa aihealueesta. Tutkimus osoittaa, että opiskelijan ammatillisen kasvun perustaksi ei riitä transkulttuurisissa tilanteissa opiskelijan, mentorin ja hoitohenkilökunnan vahva kulttuurinen kompetenssi. Vahva kulttuurinen kompetenssi on myös tämän tutkimuksen mukaan merkittävä tekijä ammatillisessa oppimisessa ja kasvussa, mutta ammatillisen kasvun lähtökohtana on onnistunut transkulttuurinen kohtaaminen erityisesti opiskelijan ja syventävän harjoittelujakson hoitohenkilökunnan välillä. Ammatillista kasvua edistää opiskelijan kohtaaminen yksilönä ja persoonana. Opiskelijaa tulee kohdella tasavertaisesti ja kunnioittavasti. Merkittävää on myös opiskelijan hyväksyminen ja ottaminen mukaan syventävän harjoittelu-jakson työyhteisöön yhdeksi hoitotiimin jäseneksi.

Tulokset osoittavat opiskelijan ammatillista oppimista ja kasvua edistäviä tekijöitä, jotka tulee huomioida mentorointiprosessissa ja syventävän käytännön harjoittelujakson oppimisympäristössä. Tulokset osoittavat myös transkulttuurisen kohtaamisen vastavuoroisuuden merkityksen opiskelijan oppimisessa. Opiskelijan asenteella ja toimintatavoilla on myös merkitystä ammatillisen kasvun etenemiseen.

Tallennettuna: