Haku

Ongelmaperustainen oppiminen (PBL) verkkopohjaisessa oppimisympäristössä.

QR-koodi

Ongelmaperustainen oppiminen (PBL) verkkopohjaisessa oppimisympäristössä.

Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää ongelmaperustaisen oppimisen toimivuutta verkossa opiskelijoiden oppimiskokemusten perusteella. Tutkimuksessa on tarkasteltu Teknillisen korkeakoulun ICT asiantuntijuuden kehittämisen välineenä kurssin seven jump ­mallia sekä Tampereen avoimen yliopiston opettajan kasvatustieteellisten opintojen johdantokurssin syklimallia, jotka on toteutettu Web CT oppimisympäristöissä.

Tutkimuksen havaintoaines on koostunut sekundääriaineistoista, jotka ovat olleet analysoimattomassa muodossa. Tutkimuksessa ei ole käytetty muita tutkimusmenetelmiä. Analyysimenetelmänä on toiminut sisällönanalyysi. Tutkimus on noudattanut laadullisen tapaustutkimuksen ominaispiirteitä.

Verkkopohjainen oppimisympäristö sekä ongelmaperustainen oppiminen ovat teoreettisilta lähtökohdiltaan lähellä toisiaan, mutta niiden yhdistäminen käytännössä ei ole mutkatonta. Tapausesimerkkini ovat osoittaneet, että ongelmaperustainen oppiminen voi toimia verkossa. Verkkopohjaisessa oppimisessa on kuitenkin esiintynyt teknisiä ongelmia, joilla on ollut vaikutusta ongelmaperustaiseen oppimisprosessiin.

Seven jump ­mallissa korostuu ongelmanratkaisu, mutta reflektio voi laajentaa oppimisprosessin mahdollisuuksia. Syklimallissa painottuu oppimisen kokonaisvaltaisuus, jossa välittömällä vuorovaikutuksella on tärkeä rooli. Chatin nopeatempoisuus ei vastaa kuitenkaan kaikkien opiskelijoiden oppimistarpeita. Molemmissa malleissa chat ­toiminto on tärkeä, mutta sen merkitys korostuu syklimallissa.

Verkkopohjaisuus on tuonut joustavuutta opiskeluun sekä tukenut omaehtoisuutta. Ryhmätyöskentelyn on koettu kehittävän tiedonrakentelua. Ongelmaperustainen oppiminen on kokonaisvaltainen prosessi. Verkkopohjaisessa oppimisessa korostuvat vertaistuki ja oppimisprosessin ohjaus entisestään, koska inhimillistä läsnäoloa voi olla verkossa vaikea tavoittaa.

Avainsanat: Ongelmaperustainen oppiminen (PBL), seven jump ­malli, syklimalli, verkkopohjainen oppiminen, verkko-oppimisympäristö.

Tallennettuna: