Haku

Sisäistä voimaa draamasta : Toimintatutkimus draamaprojektista nuorten voimaantumisen edesauttajana

QR-koodi

Sisäistä voimaa draamasta : Toimintatutkimus draamaprojektista nuorten voimaantumisen edesauttajana

Tämän tutkimuksen tavoite oli tutkia nuorten voimaantumisen kokemuksia draamakasvatuksen kontekstissa. Tutkimuksen tavoite oli edesauttaa nuorten sisäisen voimantunteen kokemuksia eli voimaantumista draamaprojektin avulla. Tutkimus toteutettiin alkukesästä 2011 toimintatutkimuksena, jonka puitteissa suunnittelin ja toteutin kuuden kerran draamatyöpajan. Draamaprojekti toteutettiin yhteistyössä paikallisen kunnan, nuorisotyön ja alakoulun kanssa. Tutkimushenkilöt olivat 11-13 -vuotiaita varhaisnuoria. Tutkimuskysymykset käsittelivät draamaprojektin luonnetta, sitä miten draamaprosessi on vaikuttanut nuorten voimaantumiseen sekä sitä, minkälaiset tekijät näyttäisivät edesauttavan voimaantumista.Tutkimuksen aineisto kerättiin järjestetyn draamaprojektin puitteissa. Aineistona käytettiin tutkijan omia havaintoja sekä päiväkirjoja, draamaryhmässä kirjoitettuja nuorten päiväkirjoja, sekä nuorten piirtämiä käsipuita ja ryhmähaastatteluja. Päiväkirjojen sekä käsipuiden avulla muodostettiin draamaprosessista juonellinen kuvaus kertovan muutosselonteon menetelmällä. Ryhmähaastattelut analysoitiin ja teemoiteltiin, ja niiden perusteella muodostin viisi tekijää, jotka näyttivät edesauttavan nuorten voimaantumista.Pyrin tutkimuksen tavoitteeseen suunnittelemalla draamaprojektille sellaisen sisällön, joka edesauttaisi voimaantumisen kokemuksien syntymistä. Draamaprojektin sisällöt suunniteltiin voimaantumista, nuoruutta, sekä draamaa käsittelevien teorioiden pohjalta. Muodostin pääosin Siitosen (1999) teoriaan pohjautuen neljä voimaantumista edesauttavaa tekijää, joiden perusteella suunnittelin draamaprojektin sisällöt. Tutkimustulosten perusteella draamaprojektissa tapahtui voimaantumista ainakin jossakin määrin. Nuorten voimaantumista näytti edesauttavan ennen kaikkea hyväksyvä, tutuksi ja avoimeksi koettu sosiaalinen ympäristö, jossa sai tehdä mielekästä ja hauskaa draamatoimintaa muiden nuorten kanssa. Tärkeää näytti olevan myös nuorten mahdollisuus vaikuttaa draamaryhmän toimintaan.

Asiasanat: voimaantuminen, nuoret, varhaisnuoret, draamakasvatus, toimintatutkimus, kertovan muutosselonteon menetelmä

Tallennettuna: