Haku

Kuoleman koreografiat : Naisen passiivinen valta Marguerite Durasin elokuvassa India Song

QR-koodi

Kuoleman koreografiat : Naisen passiivinen valta Marguerite Durasin elokuvassa India Song

Tutkielmassa analysoidaan Marguerite Durasin elokuvaa India Song (1975) ja tarkastellaan naisen passiivisen vallan ilmenemistä sen kuvissa ja tarinassa. Tutkielman teoreettinen viitekehys on feministisessä elokuvateoriassa ja sen sisältämässä naiskuva-analyysissa. Teoreettinen lähtökohta täydentyy Judith Butlerin sukupuolen performatiivisuuden teorialla ja Michel Foucault’n teorialla vallasta ja seksuaalisuudesta. Psykoanalyyttinen teoria nousee tutkielmassani pinnalle feministisen elokuvateorian myötä sukupuolta ja seksuaalisuutta käsitellessä. Teoreettisen välineistön avulla tarkastelen sukupuolen, seksuaalisuuden ja vallan käsitteitä sekä niiden punoutumista yhteen länsimaisessa kulttuurissa. Tämän jälkeen tutkin ja analysoin niiden näkymistä tutkimuskohteenani olevassa elokuvassa ja rakennan väittämäni naisen passiivisesta vallasta.

Tutkimukseni keskittyy nimenomaan passiivisen vallan näkymiseen elokuvassa ja elokuvan naishahmon toiminnassa, eikä sitä ole tarkoitus soveltaa todellisuuteen sellaisenaan. Tutkimuksessa India Songin luoma naiskuva peilautuu valtavirtaa edustavan klassisen Hollywood-elokuvan naiskuvaan. India Song näyttäytyy tässä valossa vastaelokuvana edeltävän ja oman aikakautensa Hollywood-elokuville.

Passiivinen valta on Marguerite Durasin elokuvassa naisen tietoisesti valitsema vallankäytön väline, jota hän käyttää vastastrategiana tukahduttavassa, jähmeää kaksinapaista sukupuolijärjestelmää toteuttavassa kulttuurissa. Passiivinen valta näkyy kuvissa naisen ja miesten muodostamina asetelmina, heidän liikkeissään ja kuvakentässä tapahtuvina hitaina muutoksina. Vallan syntytarinaa tukevat kuvien sisältämä symboliikka ja kuvista erillisenä etenevä ääninauha.

Asiasanat: feministinen elokuvateoria, naiskuva-analyysi, sukupuolen performatiivisuus, valta, seksuaalisuus, kuolema.

Tallennettuna: