Haku

Kantahämäläisten opettajien käsityksiä koulu-TV ja CD-ROM -opetusohjelmista

QR-koodi

Kantahämäläisten opettajien käsityksiä koulu-TV ja CD-ROM -opetusohjelmista

Tämä on kvantitatiivinen tutkimus koulu-TV ja CD-ROM –ohjelmien käytöstä ja käytettävyydestä. Tutkimus toteutettiin postikyselynä keväällä 2000. Tutkimusryhmä muodostui Kanta-Hämeen 15, kunnan 56 alakoulun 124 opettajasta..

Päätutkimustehtävät olivat:

1. Missä kouluaineissa koulu-TV ja CD-ROM –opetusohjelmia käytetään?

2. Millaiseksi opettajat kokevat näiden oppimateriaalien käytettävyyden?

3. Minkälaiset opettajat käyttävät koulu-TV ja CD-ROM –opetusohjelmia?

Lisäksi tutkittiin opettajien käsityksiä kyseisten opetusohjelmien oppilaita motivoivasta vaikutuksesta sekä kartoitettiin asenteita teknisen oppimateriaalin käyttöön. Lisäksi selvitettiin oppimateriaalien hankintakanavia ja opetusvälineiden määrää.

Teoreettisessa taustassa käsiteltiin muuttuvia käsityksiä oppimisesta ja opettamisesta sekä teknologian opetuskäytön – koskien lähinnä television ja tietokoneen opetuskäyttöä – haasteista ja mahdollisuuksista.

Aineiston analyysi toteutettiin tilastollisin menetelmin SPSS 14.0 for Windows –tilasto-ohjelmalla, jolla vertailtiin aineiston frekvenssejä, tehtiin keskiarvovertailuja ja t-testejä sekä ristiintaulukointeja.

Tutkimus mukaan alakoulujen opettajat kokevat koulu-TV ja CD-ROM –opetusohjelmat sisällöltään ja käytettävyydeltään hyviksi. Opettajat käyttävät koulu-TV:n opetusohjelmia eniten ympäristö- ja luonnontiedon, historian ja äidinkielen opetuksessa. CD-ROM –opetusohjelmia käytettiin eniten englannin, matematiikan ja äidinkielen opetuksessa. Tässä tutkimuksella opettajan sukupuolella ei ollut merkittävää vaikutusta opetusohjelmien käytettävyyden tai käytön suhteen. Koulu-TV ja CD-ROM –opetusohjelmia pidettiin oppilaiden opiskelumotivaatiota lisäävinä oppimateriaaleina.

Avainsanat: koulu-TV, CD-ROM, opetusohjelma, televisio

Tallennettuna: