Haku

RCS-yritysviestinnän menestystekijät Suomessa

QR-koodi

RCS-yritysviestinnän menestystekijät Suomessa

Mobiiliviestintämarkkina on ollut murroksessa, kun matkapuhelinoperaattoreiden perinteisesti tarjoamat tekstiviestipalvelut ovat osittain korvautuneet Over-The-Top (OTT)-viestintäpalveluilla, kuten WhatsApp. Kuluttajien välinen viestintä on lähes täysin siirtynyt uusiin palveluihin, mutta yritysten viestintäratkaisut tukeutuvat edelleen tekstiviesteihin.

Matkapuhelinoperaattorit ja toimiala laajemmin on lanseeraamassa Rich Communication Services (RCS)-protokollaan perustuvia ensisijaisesti yritysviestintäpalveluita vastaukseksi murrokseen. Palvelu tarjoaa tekstiviestiin verrattuna rikkaampaa viestisisältöä ja vuorovaikutteisuutta sekä samaan aikaan säilyttää tekstiviestipalveluiden hyvän tavoitettavuuden.

Tutkimuksessa oli kaksi toisiinsa liittyvää kokonaisuutta mahdollistamaan RCS-palveluiden lanseerausta ja menestystä. Työn tarkoituksena on löytää kuluttajien ja yritysten kannalta merkitykselliset viestintäpalveluiden ominaisuudet ja toiminnot, jotka luovat arvoa koko arvonluontiketjussa. Tätä varten luotiin teoreettinen viitekehys, joka perustuu tekstiviesti- ja OTT-palveluiden ominaisuuksiin, brändiviestinnän vaatimuksiin ja RCS-määrittelyyn. Toisena osana työssä tutkitaan mobiiliviestintätoimialan yritysten arvolupausstrategiaa, toteutusta ja arvonluontia verkostossa.

Tutkimusta varten tunnistettiin toimia-alan sidosryhmät ja haastatellaan jokaisen edustajat. Sisältöanalyysin tuloksia verrataan teoreettiseen viitekehykseen, jolloin syntyy mielenkiintoisia johtopäätöksiä RCS-palvelun keskeisistä ominaisuuksista ja toimialan mahdollisuuksista luoda yhdessä arvoa. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää arvolupauksen määrittämisessä toimialan yrityksissä, joita ovat matkapuhelinoperaattorit, aggregaattorit, palveluita tarjoavat yritykset eli brändit.

Tutkimuksen tuloksen voidaan todeta Suomen viestintämarkkinalla olevan tilaa RCS-yritysviestintäpalveluille, arvoa tuottavat viestintäominaisuudet löydettiin, kommunikaatiopuutteet aiheuttavat luottamuspulaa, investointihalukkuus vaihtelee suuresti yritysten kesken sekä yhteinen jaettu visio olisi hyvä olla olemassa. Arvolupauksen määrittäminen ja viestintä on keskeistä RCS-palveluiden menestyksen kannalta.

Tallennettuna: