Haku

Anki Cozmo -ohjelmointi

QR-koodi

Anki Cozmo -ohjelmointi

Cozmo on Ankin kehittämä sosiaalinen robotti, joka on suunniteltu lapsille leikkikaveriksi, mutta myös opetuskäyttöön ohjelmointimahdollisuuksiensa takia. Tässä työssä kerrotaan Cozmosta yleisesti, mutta pääpaino on Cozmoon liittyvässä ohjelmoinnissa. Ohjelmointikielenä toimii Python. Tässä työssä toteutetun ohjelman tarkoitus on saada Cozmo seuraamaan kuutiotaan.

Toteutetun ohjelman avulla Cozmo yrittää löytää kuution ja tunnistaa sen, jos se on tarpeeksi lähellä Cozmon näköpiirissä. Ohjelma laskee Cozmon ja kuution välisen etäisyyden ja kulman, joiden avulla määritellään Cozmon liikkeet kuutiota kohti. Cozmo reagoi muuttamalla suuntaansa, kun kuutio liikkuu sen näköpiirissä. Jos kuutio katoaa Cozmon näköpiiristä, se lähtee etsimään kuutiota uudestaan.

Toteutettu ohjelma suorittaa, mitä siltä vaadittiin. Ideaalinen ja reaaliaikainen se ei ole, sillä esimerkiksi Cozmo pysähtyy hetkeksi, jos kuutio liikkuu sen näköpiirissä ennen kuin se muuttaa suuntaansa. Joskus Cozmo kääntyy väärään suuntaan, eikä se aina tunnista kuutiota.

Tallennettuna: