Haku

Helsinki Pride -yhteisö ry:n jäsenpalveluiden palvelupolun kehitys

QR-koodi

Helsinki Pride -yhteisö ry:n jäsenpalveluiden palvelupolun kehitys

Tässä opinnäytetyössä tutkittiin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen etua ajavan Helsinki Pride -yhteisö ry:n jäsenpalveluiden palvelupolkua sekä jäsenten tyytyväisyyttä ja toiveita palveluja kohtaan. Tutkimuksessa keskityttiin selvittämään taustasyitä sille, miksi Helsinki Pride -yhteisön jäseneksi liitytään sekä millaisia toiveita jo olemassa olevilla jäsenillä on jäsenyyteen liittyen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää jäsenpalveluja entistäkin asiakaslähtöisemmiksi, lisätä jäsenmäärää ja tätä kautta lisätä tukea seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen etua ajavalle tutkimuksen toimeksiantajalle, eli Helsinki Pride -yhteisölle. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta sekä puolistrukturoitua haastattelua. Opinnäytetyössä analysoitiin vuoden 2021 jäsenkyselyn tuloksia, tuotettiin uusi jäsenkysely sekä toteutettiin jäsenten yksilöhaastatteluja. Kyselyiden ja haastattelujen tuloksia analysoitiin ja niiden perusteella tuotettiin kehitysehdotuksia yhteisön palvelupolkua varten. Tämän opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella voidaan todeta Helsinki Pride -yhteisö ry:n jäsenten olevan yleisesti ottaen tyytyväisiä nykyisiin jäsenpalveluihin. Suurimalla osalla jäseneksi liittymisen motivaationa oli yhteisön toiminnan tukeminen jäsenmaksun avulla. Kuukausilahjoittamisen mahdollisuudesta oltiin hyvin tietoisia, mutta suurin osa jäsenistä ei ollut kiinnostunut siitä. Vuosijäsenyys koettiin mielekkäimpänä tapana tukea toimintaa. Jäseneksi liityttiin oma-aloitteisesti yhteisön kotisivujen, tapahtumien tai sosiaalisen median kautta. Säännöllistä uutiskirjettä ja erilaisia tapahtumia toivottiin lisää. Yhteisön toiminnan läpinäkyvyyden ja saavutettavuuden kehittämistä toivottiin. Fyysinen kohtaamispaikka mainittiin toiveena myös. Moni jäsen vastasi myös kokevansa epätietoisuutta omista mahdollisuuksista osallistua jäsentoimintaan, kuten kokouksiin. Tutkimuksen johtopäätöksinä todettiin jäsenten olevan jäsenpalveluihin tyytyväisiä, mutta joitakin muutoksia palvelupolkuun voisi tehdä sen kehittämiseksi entistä asiakaslähtöisemmäksi. Toiminnan läpinäkyvyyttä voisi kehittää säännöllisen viestinnän avulla. Fyysistä kohtaamispaikkaa ja erilaisia tapahtumia toivottiin läpi vuoden, joiden ansiosta myös Helsinki Pride -yhteisö voisi saada entistä enemmän näkyvyyttä ja sitä kautta uusia jäseniä. Jäseneksi liittymisen yhteyteen voisi myös sisällyttää tietopaketin toimintaan osallistumisesta.

Tallennettuna: