Haku

Palvelukehittämisen caseja : PaKe Savo

QR-koodi

Palvelukehittämisen caseja : PaKe Savo

Osaamisen merkitys kasvun ja kehityksen vauhdittajana kasvaa koko ajan. Osaamisen parantamiseen ja muihin aineettomiin investointeihin perustuvat kasvu- ja kehitystavoitteet luovat yrityksissä pohjan kestävälle kasvulle ja kehittämiselle. Tähän päästään, kun yrityksissä rohkaistutaan tekemään uusia kokeiluja ja edes jonkin verran kyseenalaistetaan vakiintuneita toimintatapoja.

Palvelukehittäminen ja palveluajattelun leviäminen palvelualoilta kaikille aloille näkyy pikkuhiljaa kasvavana palvelumyyntinä. Tarvitsemme talouden vauhdittamiseksi laaja-alaisia, radikaaleja innovaatioita ja uusia kasvun lähteitä, mutta toiminta- ja ajatusmallien muuttuminen yrityksen sisällä vie oman aikansa. Usein hyöty aineettomasta panostuksesta saadaan näkyväksi liikevaihdoksi vasta myöhemmin. Aineettomalla investoinnilla haettava hyöty voi olla vaikeasti mitattavissa, mutta niiden tuoma kilpailuetu on kiistaton. Palveluosaaminen ja palvelukehittämisen osaaminen, kuten muutkin aineettomat investoinnit ja osaamiset, ovat sellaista pääomaa, jota kilpailijan on vaikea kopioida.

PaKe Savo -hankkeessa yritykset lähtivät etsimään uusia näkökulmia ja eväitä monimutkaistuvaan liiketoimintaympäristöön. Hankkeessa mukana olleet yritykset panostivat osaamisensa parantamiseen ja kehittivät uudentyyppisiä palveluja ja palvelupaketteja, rakensivat nettisivuja tai verkkokauppaa, tekivät asiakasprofilointeja tai palvelujen kehitystä asiakkaiden kanssa, muuttivat tuotelähtöistä viestintää asiakaslähtöiseksi tai oppivat hahmottamaan asiakkaan näkökulmaa. Kehittämisohjelman suurimmat vaikutukset ovat olleet palveluliiketoimintaosaamisen paraneminen sekä toimintamallien ja työkalujen saaminen liiketoiminnan uudistamiseen.

Tämän julkaisun casekuvaukset on toteutettu osana PaKe Savo -hanketta ja ne pohjautuvat PaKe Savo -kehittämisohjelman yrityskohtaisiin kehittämisprojekteihin. Casekuvauksia voidaan käyttää palveluiden kehittämisen esimerkkeinä ja opetuksen tukimateriaalina eri kouluasteilla sekä palvelukehittämisen tukena eri organisaatioissa. Caset osoittavat, miten asiakkaiden tarpeista nouseva ketterä palvelukehittäminen voidaan viedä osaksi organisaation arkea.

Tallennettuna: