Sökning

Markkinointisuunnitelma lanseerattaville tuotteille

QR-kod

Markkinointisuunnitelma lanseerattaville tuotteille

Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinointisuunnitelma Restmec Oü:n lanseerattaville kylmäsäilytysratkaisuille. Markkinointisuunnitelman on tarkoitus toimia pohjana yritykselle kylmäsäilytysratkaisujen markkinoinnissa. Työn tavoitteena oli tutkia keittiökalustevalmistajien eri medioiden käyttöä, ostoprosessia ja yritysten kiinnostusta kylmäsäilytysratkaisuihin.

Opinnäytetyössä tarkastellaan markkinointisuunnitelman keskeisiä osa-alueita rinnakkain lanseerattavien tuotteiden kanssa ja analysoidaan tutkimuksesta saatuja tuloksia. Keskeisiä osa-alueita ovat tuotteesta ja yrityksestä tehdyt erilaiset lähtökohta-analyysit, markkinointistrategiat ja -tavoitteet, markkinointiviestintä ja seuranta.

Suomalaisia keittiökalustevalmistajia tutkittiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä, koska keittiökalustevalmistajista ei ollut tarjolla aikaisempaa teoriaa. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina. Haastatteluista saatuja tuloksia analysoitiin teemoittelemalla teemahaastattelun teemojen mukaisesti. Tuloksien avulla varmistettiin parhaat markkinointikeinot markkinointisuunnitelmaan ja saatiin tietoa tuotteesta ja sen kysynnästä.

Tuloksien avulla voidaan todeta, että kylmäsäilytysratkaisuissa on vielä kehitettävää, jotta niistä saadaan markkinoille sopivat. Markkinointiviestintä kannattaa aloittaa osallistumalla toimialaan liittyviin messuihin ja järjestämällä yrityskäyntejä keittiökalustevalmistajille. Yrityksen tulee käyttää suoramainontaa ja päivittää kotisivunsa ajantasaiseksi.

The subject of this thesis was to create a marketing plan for launching cold storage solutions for Restmec Oü. The purpose of the marketing plan was to act as a guideline for the marketing of the new cold storage products that will be launched in the future. The objective of this thesis was to research kitchen furniture manufacturers and their use of media for searching new products, their buying processes and their opinion about the cold storage solutions.

The thesis looked into the key points of the marketing plan alongside with the future launch of cold storage products and analysed the results from the research. The starting point was examination of the company and their products, marketing strategies and targets, marketing and monitoring.

Finnish kitchen furniture manufacturers were examined by qualitative testing method since there were not previous theoretical studies about them. The research was executed as theme interviews. The results of the research were analysed according to the theme of the interviews. The results helped to ensure the best marketing means for the marketing plan and gave information about the product and its demand.

The results showed that there is still a lot of to develop regarding cold storage solutions in order to make them more suitable for the market. Marketing should start from participating in the industry related trade fairs and organising company visits for the kitchen furniture manufacturers. The company should use direct mail and update their websites.

Sparad: