Haku

Tanzania som resmål för finländare

QR-koodi

Tanzania som resmål för finländare

Syftet med detta lärdomsprov är att ta reda på hur finländarna förhåller sig till Tanzania som turistdestination. Undersökningen skall ta reda på hur synen på Tanzania skiljer sig mellan de som har besökt landet och de som inte har gjort det. Målet med undersökningen är att skapa en starkare image för Tanzania och locka mera finländska turister till destinationen. I den teoretiska delen behandlas först brand i allmänhet och brandning för en destination. Sedan förklaras olika resemotiv och vad det finns för olika resenärtypologier. Den sista delen av teorin behandlar Afrikas turismpotential och koncentrerar sig mest på Tanzania. Undersökningen genomfördes med att använda både den kvalitativa undersökningsmetoden och den kvantitativa undersökningsmetoden. I den kvalitativa undersökningen tillämpades djupintervjuer med de som har besökt Tanzania. Den kvantitativa undersökningen gjordes med hjälp av frågeformulär, och genom detta samlades svar från personer som inte har besökt Tanzania. Resultaten från den kvalitativa undersökningen och den kvantitativa undersökningen analyserades först skilt, och sedan jämfördes de med varandra. Tanzania är okänt för finländare, och därför förhåller sig många försiktiga mot landet. De flesta kunde tänka sig att resa till landet och de som hade besökt landet hade endast positiva minnen från resan. Naturen är det som är Tanzanias trumf och man borde koncentrera sig på floran och faunan, för att skapa en stark image för landet.

The aim with this thesis is to find out what Finnish people think about Tanzania as a tourist destination. The research will try to find out differences between people who have visited the country and compare them with those who haven´t. The goal with the research is to build a stronger image for Tanzania and attract more Finnish tourists to the destination. The theoretical part considers first brand in general, and then how to create a brand for a destination. It continues with explaining travel motives and different kinds of traveler typologies. The last theoretical part considers Africa’s tourism potential in general and concentrates on Tanzania. The material for the empirical research was collected by two methods. The material for the qualitative part was collected by depth interviews with persons who have visited Tanzania. In the quantitative part the material was collected by a questionnaire, from people who hadn´t visited Tanzania. The results from the qualitative research and the quantitative research were first analyzed separately, and then compared with each other. Tanzania is unknown to Finns, and that is why many people relate careful to the country. Most of the respondents could imagine traveling to Tanzania, and they who had visited the country, had only positive memories from their journey. The nature is the trump for Tanzania and for to create a strong image for the country, should the concentration be on the flora and fauna.

Tallennettuna: