Haku

Lapselle merkitykselliset asiat päivähoidossa : Vertailu suomalaisessa ja englantilaisessa päiväkodissa photovoice-menetelmällä

QR-koodi

Lapselle merkitykselliset asiat päivähoidossa : Vertailu suomalaisessa ja englantilaisessa päiväkodissa photovoice-menetelmällä

Päätutkimustehtävänä oli saada selville lapselle merkitykselliset asiat päivähoidossa. Alatutkimustehtävinä oli selvittää onko Suomessa ja Englannissa saatujen tulosten välillä eroja, ja kuinka aikuisen ja lapsen ajatusmaailmat kohtaavat Suomessa ja Englannissa. Tutkimus toteutettiin La Petite école bilingue -nimisessä päiväkodissa Englannissa 18 lapselle ja henkilökunnasta kahdelle lastentarhan-opettajalle sekä Myllyvainion päiväkodissa Suomessa 15 lapselle ja henkilökunnasta kahdelle lastentarhanopettajalle. Teoriaosuudessa on käsitelty kulttuurin merkitystä, kehityspsykologiaa, varhais-kasvatusta sekä Suomessa että Englannissa ja photovoice-menetelmää. Tutkimusmenetelminä käytettiin photovoice-menetelmää sekä haastatteluja. Photovoice-menetelmä tarkoittaa, että lapselle annetaan kamera ja hän saa ottaa tietyn määrän valokuvia annetusta aiheesta. Tutkimusaineistona olivat lasten ottamat valokuvat ja antamat haastattelut sekä henkilökuntien jäsenten antamat haastattelut. Valokuvat muutettiin sanalliseen muotoon, ja niille ja haastatteluille tehtiin aineis-tolähtöinen sisällönanalyysi. Sisällönanalyysillä saatiin aineisto jaettua viiteen teemaan, jolloin Suomessa ja Englannissa saatuja tuloksia ja henkilökuntien ja lasten tuloksia päästiin vertailemaan. Teemoihin sisältyvien ilmausten laskemisella saatiin aineisto kvantitatiiviseen muotoon, jolloin tunnuslukujen laskeminen ja graafisten esitysten tekeminen mahdollistui. Tutkimuksessa selvisi, että lapselle merkitykselliset asiat päivähoidossa jakautuvat viiteen teemaan: sisäleikit ja -lelut, ulkoleikit ja -lelut, ohjatut aktiviteetit, henkilöt ja estetiikka. Sekä Suomessa että Englannissa suosituimmaksi nousi ulkoleikit ja -lelut -teema, mutta Suomessa teema nousi suhteellisesti suositummaksi kuin Englannissa. Muissa teemoissa maiden väliset erot olivat melko pieniä ja teemojen järjestys suosituimmasta vähiten suosituimpaan vaihteli. Aikuisen ja lapsen ajatusmaailman kohtaamisesta ei saatu luotettavaa tulosta. Tutkimus ei ole suoraan yleistettävissä kaikkiin päiväkoteihin, mutta antaa vihjeitä lapsille merki-tyksellisistä asioista päivähoidossa.

Tallennettuna: