Haku

Pankkien digitaalisen markkinointiviestinnän kartoitus ja kehittäminen nuorten aikuisten näkökulmasta

QR-koodi

Pankkien digitaalisen markkinointiviestinnän kartoitus ja kehittäminen nuorten aikuisten näkökulmasta

Tässä opinnäytetyössä tutkitaan nuorten aikuisten kokemuksia pankin digitaalisesta markkinointiviestinnästä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten nuoret vastaanottavat pankkien digitaalista markkinointiviestintää, kuinka sitä voidaan kehittää heidän näkökulmastaan ja millainen viestintä koetaan houkuttelevana. Tutkimuksen avulla pankit saavat tietoa siitä, kuinka vastata tulevaisuuden potentiaalisten asiakkaiden tarpeisiin digitalisoituvassa maailmassa. Opinnäytetyö rakentuu kolmesta osasta, jotka ovat johdanto, teoria ja empiirinen osio. Teoreettinen viitekehys sisältää perusteet markkinointiviestinnästä, mutta syventyy digitaaliseen markkinointiviestintään, sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median teoriaa. Tutkimus itsessään toteutetaan kvalitatiivisena eli laadullisena haastattelututkimuksena 18–28-vuotiaille nuorille aikuisille. Tutkimukseen osallistui kymmenen kohderyhmään kuuluvaa nuorta aikuista toukokuun 2020 aikana, joiden pääpankkiasiointi on keskitetty johonkin suomalaiseen pankkiin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että pankkien digitaalinen markkinointiviestintä koetaan tärkeänä osana pankin viestintää. Valtaosa vastaajista oli hyvin tai erittäin kiinnostuneita pankki- ja talousasioista, jolloin myös digitaaliset viestintäkanavat ovat isossa roolissa heidän tiedonhakuprosessissa. Erityisesti sosiaalinen media, jonka kautta tavoitetaan tähän kohderyhmään kuuluvat tehokkaimmin. Pankki koetaan vielä tänäkin päivänä etäiseksi instituutioksi. Tähän on tulosten mukaan mahdollista vaikuttaa tuottamalla kevyttä ja persoonallista sisältöä, joka luo välittävää mielikuvaa sekä tuo pankin lähemmäksi kuluttajia. The objective of this thesis was to research digital marketing communication of banks from young adults’ point of view. The research aim was to discover how young adults receive digital marketing communication of banks, how it could be improved from their point of view and what kind of communications it found appealing. Through the information of this research study banks can gain valuable knowledge on how to respond to the needs of the potential customers in the digitalizing world in the future. This thesis consists of three main sections: introduction, theory and empirical study. The theoretical framework of the research includes basics of marketing communications but engrosses to digital marketing communications, content marketing and social media. The research itself was implemented as a qualitative research where all the material was gathered by interviewing 18–28-year-old young adults. Ten people defined as belonging to the target group were included in this research study in May 2020. Based on the research it can be said that the digital marketing communication of banks is a vital element of its communication. Majority of the participants were very or extremely interested of their financial matters. Digital communication channels play a crucial role when young adults seek for information, especially social media, which reaches those who are part of this target group much more effectively. Still, to this day, people consider banks as a distant institution. According to the study results this can be affected by creating easy and personal content that creates a caring image and brings banks closer to consumers.

Tallennettuna: