Haku

Opiskelijan osto- ja kuluttajakäyttäytymisen ekologisuus

QR-koodi

Opiskelijan osto- ja kuluttajakäyttäytymisen ekologisuus

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden osto- ja kuluttajakäyttäytymisen ekologisuutta. Tutkimuksessa selvitetään opiskelijoiden osto- ja kuluttamistottumuksia uusien vaatteiden ostamisen suhteen. Lisäksi aihetta tarkastellaan ekologisuuden kannalta. Lopuksi työssä käydään läpi, tunteeko opiskelijat pikamuodin käsitteen ja mitä ekologisuus merkitsee heille.

Tutkimuksen teoria pohjautuu osto- ja kuluttajakäyttäytymisestä, ekologisuudesta sekä pikamuodista. Keskeisiä käsitteitä ovat ostokäyttäytyminen, kuluttajakäyttäytyminen, ekologisuus, vastuullisuus ja pikamuoti. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin Google Forms -palvelun avulla kyselylomakkeen muodossa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 105 opiskelijaa.

Tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijoiden osto- ja kuluttajakäyttäytymisessä on eroja naisten ja miesten välillä. Naiset ostavat useammin uusia vaatteita kuin miehet ja samaan aikaan he omistavat enemmän käyttämättömiä vaatteita. Lisäksi naiset tiesivät pikamuodin käsitteen paremmin kuin miehet. Opiskelijoiden mielestä ekologisuus on tärkeä aihe, mutta siihen ei välttämättä paneuduta täysin omassa elämässä vähäisten resurssien vuoksi.

Tallennettuna: