Sökning

Festivaalimarkkinointi ja kuluttajakäyttäytyminen : Case Solar Sound, Aura Fest & Vaasa Festival

QR-kod

Festivaalimarkkinointi ja kuluttajakäyttäytyminen : Case Solar Sound, Aura Fest & Vaasa Festival

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Nordic Live Productions OY:n järjestämän kolmen eri massatapahtuman kävijäprofiileja sekä mediakäyttäytymistä kävijäkyselyiden tuloksia ja yrityksen markkinoinnin suoritusta analysoimalla. Työssä tarkasteltavat festivaalit olivat Solar Sound Festival Seinäjoella, Aura Fest Turussa ja Vaasa Festival Vaasassa. Työssä haluttiin selvittää myös kävijöiden ostokäyttäytymistä ja yksittäisten asioiden vaikutusta ostopäätökseen. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin festivaalien vuoden 2016 tapahtumiin suoritetun markkinoinnin kohdennuksen ja markkinointikanavien valinnan onnistumista tapahtumittain. Tutkimuksen teoriaosuus muodostuu asiakassegmentoinnin käsitteistä sekä ostoprosessien käsittelystä ja niiden alakategorioista. Teoriassa käsitellään myös festivaalien nykytilannetta Suomessa ja tarkasteltavilla alueilla. Lisäksi esitellään tarkasteltavien festivaalien historiaa ja käsitellään tapahtumien kilpailutilannetta. Teoriaosuuden markkinointiviestinnän ja ostopäätösprosessien keskeisenä lähteenä käytetään vuonna 2014 julkaistua teosta ”Akatemiasta markkinapaikalle -johtaminen ja markkinointi aikansa kuvina”.Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jonka vastaukset kerättiin kolmella eri kyselylomakkeella. Keskeisimmät havainnot liittyivät tarkasteltujen festivaalien kävijäprofiileihin ja tapahtumiin toteutetun markkinoinnin kohtaamiseen. Tutkimuksen empiriaosuus koostuu lisäksi haastatteluista, jotka toteutettiin kohdeyrityksen työntekijöille.

The aim of this thesis was to research the client profiles and media behaviors of three mass events that are arranged by Nordic Live Productions Oy (Inc.). The mass events that were included in the study were Solar Sound Festival in Seinäjoki, Aura Fest in Turku, and Vaasa Festival in Vaasa. In this survey, the buying behaviors and the effects of individual matters on the purchasing decision were also researched. In addition, the marketing adjustments and the selection of marketing channels were areas of this survey. The theoretical study studied the marketing communications and the buying=purchasing processes, as well as their subcategories. The theory also examined the current situation of festivals in Finland. In addition, the history of the three research festivals and the competitive situation are areas of the theoretical study of this thesis. The main source of the theoretical study on marketing communication and buying processes was "Akatemiasta markkinapaikalle - johtaminen ja markkinointi aikansa kuvissa" (A book on marketing, leadership and management), published in 2014. The empirical study was analyzed using a quantitative research method and the data was collected through the use of three different questionniare forms. The main results of this survey revealed the visitor profiles of these three festivals and the impact of marketing choices.

Sparad: