Sökning

Lastentarhanopettajan työn suunnittelu : Miten ja milloin toimintaa suunnitellaan, ja mitkä asiat työhön vaikuttavat?

QR-kod

Lastentarhanopettajan työn suunnittelu : Miten ja milloin toimintaa suunnitellaan, ja mitkä asiat työhön vaikuttavat?

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajan työn suunnittelua, miten ja milloin työtä suunnitellaan, ja miten varhaiskasvatussuunnitelman eri osaamiskokonaisuudet ja lapsen ominainen tapa toimia otetaan huomioon toiminnassa, ja sen suunnittelussa. Lisäksi tutkittiin, miten lastentarhanopettajien omat vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet vaikuttavat toimintaan ja sen suunnitteluun. Tutkimuksen teoriaosa käsittelee varhaiskasvatusta, toiminnan suunnittelua ja toteuttamista, ja sekä tällä hetkellä käytössä olevan, että ensi vuoden syksyllä käyttöön otettavan varhaiskasvatussuunnitelmien osaamiskokonaisuuksia. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa lastentarhanopettajaa kahdessa eri päiväkodissa. Haastateltavat saivat haastattelukysymykset etukäteen ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulosten mukaan lastentarhanopettajat suunnittelevat toimintaa yhdessä ryhmän muun henkilökunnan kanssa ja toiminnan suunnittelussa huomioidaan lapsen ominainen tapa toimia ja varhaiskasvatussuunnitelman eri osaamiskokonaisuudet. Lastentarhanopettajat hyödyntävät omia vahvuuksiaan toiminnan suunnittelussa ja sen toteuttamisessa. Lastentarhanopettajat kokevat, että suunnitteluaikaa on liian vähän, ja toimintaa suunnitellaan myös varsinaisen suunnitteluajan ulkopuolella.

The purpose of this bachelor`s thesis was to look into the planning of kindergarten teacher`s work, how and when the planning work is done and how the different parts of early childhood education and care curriculum are considered in planning work. A further purpose was to find out how kindergarten teacher´s own interests and strengths affected the work and planning of it. The theoritical part of the study consists of early childhood education, the planning and doing kindergarten teacher`s work and also the different parts of early childhood education and care curriculum used at current time and the next one which is introduced next year. The material was collected by interviewing eight kindergarten teachers at two different kindergartens. The interviewees got the questions before the interview and they were interviewed one at the time. The material was analyzed with content analysis method. The results indicate that kindergarten teachers plan their work with other employees in a group and each child`s individual way of behaving and the different parts in early childhood education and care curriculum are considered while planning the work. The kindergarten teachers used their own strengths on planning and doing their work. The kindergarten teachers experience that there is too little time for planning the work and planning is carried out more than just on specific moments.

Sparad: