Haku

Lastentarhanopettajan työn suunnittelu : Miten ja milloin toimintaa suunnitellaan, ja mitkä asiat työhön vaikuttavat?

QR-koodi

Lastentarhanopettajan työn suunnittelu : Miten ja milloin toimintaa suunnitellaan, ja mitkä asiat työhön vaikuttavat?

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajan työn suunnittelua, miten ja milloin työtä suunnitellaan, ja miten varhaiskasvatussuunnitelman eri osaamiskokonaisuudet ja lapsen ominainen tapa toimia otetaan huomioon toiminnassa, ja sen suunnittelussa. Lisäksi tutkittiin, miten lastentarhanopettajien omat vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet vaikuttavat toimintaan ja sen suunnitteluun. Tutkimuksen teoriaosa käsittelee varhaiskasvatusta, toiminnan suunnittelua ja toteuttamista, ja sekä tällä hetkellä käytössä olevan, että ensi vuoden syksyllä käyttöön otettavan varhaiskasvatussuunnitelmien osaamiskokonaisuuksia. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa lastentarhanopettajaa kahdessa eri päiväkodissa. Haastateltavat saivat haastattelukysymykset etukäteen ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulosten mukaan lastentarhanopettajat suunnittelevat toimintaa yhdessä ryhmän muun henkilökunnan kanssa ja toiminnan suunnittelussa huomioidaan lapsen ominainen tapa toimia ja varhaiskasvatussuunnitelman eri osaamiskokonaisuudet. Lastentarhanopettajat hyödyntävät omia vahvuuksiaan toiminnan suunnittelussa ja sen toteuttamisessa. Lastentarhanopettajat kokevat, että suunnitteluaikaa on liian vähän, ja toimintaa suunnitellaan myös varsinaisen suunnitteluajan ulkopuolella.

Tallennettuna: