Haku

Samarbete mellan kulturproducenterna inom Culture Finland och hotellen i Vasaregionen : Uppdragsgivare Culture Finland

QR-koodi

Samarbete mellan kulturproducenterna inom Culture Finland och hotellen i Vasaregionen : Uppdragsgivare Culture Finland

Culture Finland i Österbotten och Vasaregionen har som må att locka mera besökare till regionens kulturevenemang och till Vasaregionen. Genom att sammanföra kulturproducenter och andra turistaktörer, vill man marknadsföra Vasaregionen och Österbotten nationellt och internationellt. Målet med lärdomsprovet är att ta reda på, om man kunde få igång ett samarbete mellan hotellen i Vasaregionen och kulturproducenterna inom Culture Finland. Och om de är intresserade av att gemensamt skapa nya produktpaket som marknadsför Vasaregionen och Österbotten, samt vem som skulle marknadsföra och sälja dessa produktpaket. I den teoretiska delen presenteras först uppdragsgivaren Culture Finland och dess grundare Visit Finland. Sedan presenteras Vasaregionen, kulturevenemangen och olika turismaktörer. Sedan fortsätter teoridelen med samarbete inom turismbranschen, destinationsimage och marknadsföring av en destination och produktpaket. I undersökningen valde jag en kvalitativ undersökningsmetod och djupintervjuade tre hotellchefer i Vasaregionen och fyra kulturproducenter. I undersökningen framkom det, att både hotellcheferna och kulturproducenterna är mycket positivt inställda till ett samarbete, de är aktiva, har många idéer om hur ett samarbete kunde genomföras och hur man kunde marknadsföra produktpaket. De har alla ett gemensamt mål, vilket är en destinationsplattform för Vasaregionen.

Culture Finland in Ostrobothnia and the Vasa region want to attract more visitors to their cultural events as well as to the region. By bringing the cultural producers and other tourism operators together, they want to market the Vasa region and Ostrobothnia nationally and internationally. The aim with this thesis is to find out if a partnership between the hotels in the Vasa region and the cultural producers would be possible and if they are interested in joint creating of package products that will promote the Vasa region and Ostrobothnia. An additional aim was to find out who would sell and advertise these package products. First in the theoretical part of the thesis is a presentation about Culture Finland and its founder Visit Finland. After that follows a presentation about the Vasa region, the cultural events and tour operators. Later on in the theoretical part, cooperation in the tourism industry, destination image and destination marketing and package products. The study is qualitative and was conducted through controlled deep interviews. I interviewed three hotel managers in the Vasa region and four cultural producers. The study showed that both the hotel managers and the cultural producers are very positive towards a partnership, they are active, they have many ideas about how to implement a partnership and how to advertise and promote the package products. They all have a common goal, which is to establish a destination platform in the Vasa region.

Tallennettuna: