Haku

Kehitysvammaisen asiakkaan tukeminen henkilöstön vaihtumisen aiheuttamassa muutosprosessissa : mitkä seikat tukevat asukkaan hyvää elämää ja turvallista oloa asumisyksikön henkilöstön vaihtuessa

QR-koodi

Kehitysvammaisen asiakkaan tukeminen henkilöstön vaihtumisen aiheuttamassa muutosprosessissa : mitkä seikat tukevat asukkaan hyvää elämää ja turvallista oloa asumisyksikön henkilöstön vaihtuessa

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kehitysvammaisten asumisyksikön asiakkaiden kokemuksia henkilöstön vaihtumisesta sekä selvittää millaisin keinoin asiakkaiden hyvää elämää ja turvallista oloa voidaan tukea. Tutkimuksen avulla voidaan kehittää työntekijöiden tietoutta asiakkaiden tarpeista ja jakaa hyödyllistä osaamista ja tietoa henkilöstön kesken.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla kehitysvammaisten asumisyksikön asukkaita sekä suorittamalla kysely yksikön henkilökunnalle. Sekä haastattelut että kyselyt sisälsivät vain avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin käyttäen laadullisen aineiston sisällönanalyysiä.

Asiakkaiden haastatteluiden perusteella valtaosa yksikön asiakkaista on kokenut henkilöstön vaihtumisen positiivisesti. Vaikka useat asiakkaat ilmaisivat olevansa tyytyväisiä siihen, että yksikön henkilökunta vaihtuu, ovat monet heistä huolissaan siitä, tunteeko uusi työntekijä hänen tuentarpeensa ja tapansa toimia. Perehdytykseen liittyvät teemat nousivatkin esiin 50 % kaikista asiakkaiden haastatteluista. Perehdytykseen liittyvät ilmaisut nousivat myös henkilöstön vastauksissa yleisimmäksi teemaksi.

Tallennettuna: