Haku

Vastuullinen markkinointitoimisto : tekoja vastuullisuuden edistämiseksi

QR-koodi

Vastuullinen markkinointitoimisto : tekoja vastuullisuuden edistämiseksi

Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten markkinointitoimisto on vastuullinen. Työssä selvitettiin yleisesti yritysvastuun määritelmää ja vastuullisuuden käsitettä. Työssä tutkittiin mitä vastuullisuus markkinointitoimiston kannalta tarkoittaa ja miten sitä toteutetaan.

Vastuullisuus jaetaan tavallisesti kolmeen osaan: sosiaaliseen, taloudelliseen ja ympäristövastuuseen. Opinnäytetyössä näitä pohdittiin markkinointitoimiston kannalta jakamalla kehityshanke markkinointitoimiston sisäiseen vastuullisuuteen, alihankinnan ja yhteistyökumppanien vastuullisuuteen sekä asiakkaiden vastuullisuuteen.

Tutkimusmenetelmiin kuului kysely markkinointialan työntekijöille, asiantuntijahaastattelut ja aiheeseen tutustuminen lähdeaineistoa tarkastelemalla. Työ sisälsi myös omaa pohdintaa, sillä työn tekijät ovat itse markkinointitoimistossa pitkään työskennelleitä ja haluavat kehittää omaa työtään vastuullisempaan suuntaan.

Kyselyn tulokset osoittivat, että alan ammattilaisia kiinnostaa vastuullisuus ja sen kehittäminen työssä. Vastuullisuus käsitteenä mietitytti monia. Se oli vastaajien mielestä vaikeasti selitettävissä. Haastatteluissa kirkastui, että rehellinen toiminta ja hyvä yhteistyö eri yritysten ja organisaatioiden välillä edistää vastuullisuusasiaa.

Vastuullisuutta markkinointitoimistoissa on vaikea todistaa, koska yhteisiä pelisääntöjä ei ole, jos haluaa tehdä enemmän kuin noudattaa lakeja ja säännöksiä. Vastuullisuus on tärkeää yhteiskunnalle ja kilpailuetu markkinointitoimistoille. Siksi siitä pitäisi puhua ja kouluttaa. Vastuullisuus kuuluu jokaiselle markkinointitoimistossa ja sitä pitää edistää pitkäjänteisesti.

Työn lopussa pohditaan, mitä erilaisia keinoja vastuullisuuden lisäämiseen on nyt ja tulevaisuudessa. Opinnäytetyön suunnitteluvaiheessa oli aikeissa kehittää vastuullisuussertifikaatti tai -merkki. Tutkimuksen edetessä tämän todettiin olevan vain yksi vastuullisuuden edistämisen keinoista. Tärkeämpää kokonaisuudessa on perustella vastuullisuusväitteet hyvin ja keskustella asiasta avoimesti ja rehellisesti. Vastuullisuus on niin monimutkainen asia, ettei siihen ole yhtä ratkaisua, vaan vastuullinen liiketoiminta vaatii jatkuvaa toimintatapojen arviointia monella osa-alueella.

Tallennettuna: