Sökning

Kohtaaminen juhlissa : teema ja sen soveltaminen maalauksiini

QR-kod

Kohtaaminen juhlissa : teema ja sen soveltaminen maalauksiini

Tutkielmassa tarkastelen omaa työskentelyäni tehdessäni Kohtaamisia juhlissa -aiheisia maalauksia. Aloitin asiaan perehtymisen kohtaamisen määritelmällä; miten itse käsitän kohtaamisen ja miten se yleensä ymmärretään. Kohtaamiseen liittyvää minän ja sinän suhdetta pohdin Martin Buberin dialogisen filosofian kautta. Kohtaamiseen liittyy vääjäämättä myös vieraus ja toiseus. Toiseuden käsite toimii hyvänä peilauspintana kohtaamattomuudelle. Olen hakenut tietoa juhlinnan historiasta ja nykypäivästä. Historiasta olen nostanut esiin keskiajan karnevalismin. Olen käyttänyt Amitai Etzionin tutkimusta lähtökohtana pohtiessani juhlijoiden sitoutumista yhteisiin arvoihin ja juhlinnasta seuraavaa mahdollista jännitteen vapautumista.

Olen tutkinut alan kirjallisuutta ja verkkojulkaisuja. Analysoin myös kahden taiteilijan, Karin Anderssonin ja Rauha Mäkilän teoksia. Kerron omasta työskentelystäni abstraktin ja esittävän taiteen rajamaastossa. Kerron työprosesseistani ja siitä, miten asiat lähtivät liikkeelle paikka-käsitteestä. Ymmärrys omaa työtäni kohtaan kasvoi tutkimuksen myötä. Myös taiteellisen opinnäytetyön jatkosuunnitelmat selkiytyivät.

Juhlamaalauksiani voi pitää eräänlaisina miljöömuotokuvina. Miljöön kuvaamisella syntyy paikan tuntu ja paikan henki. Omissa juhlamaalauksissani olen nostanut esineiden merkitystä pigmentinsiirtomenetelmän avulla. Jatkossa aion kuvata minun ja toisen välisen rajan epäselvyyttä esimerkiksi ihmisfiguurien hämärtyneillä rajoilla. Näin kuvaan muuntuvaa liikettä minän ja toisen välillä. Miljöö heijastelee kuvattavien ihmisten tunteita. Ympäristö ulottuu ihmisten alueelle ja päinvastoin. Katseen suunnat ja ruumiinkieli ovat tärkeässä roolissa kuvattaessa kohtaamista tai vastaavasti kohtaamattomuutta eri tilanteissa. Kasvoja kuvattaessa ilmeet paljastavat eniten. Kasvot voi realistiselle kuvaukselle kontrastina jättää myös avoimiksi ja antaa tilaa tulkinnalle.

The purpose of this thesis was to examine my working with the Encounters in Party -paintings. The event of encounter is singular, unrepeatable and unpredictable. I started my thesis by defining the term encounter. The relationship between me and you I pondered via dialogical philosophy of Martin Buber. I used the concept of otherness as a reflection surface to the experience of outsiderness. I have searched information of the history as well as the present time of celebration. On the basis of Amizai Etzioni´s survey I have pondered the role of celebrations in reinforcing values or releasing tensions in society.

The method of this thesis was to examine literature. I analysed paintings by two artists, Karin Mamma Andersson and Rauha Mäkilä. I described my working between realistic and abstract art and explained my working processes.

As the result my understanding for my working got deeper and the plans for the artistic thesis got clearer. My paintings of party encounters can also be seen as milieu portraits. By depicting milieu arises the feeling and the spirit of the place. In the future I will portray the unclear border between you and me with the vague outlines of human figures. Milieu reflects the feelings of depicted persons. Environment and human figures are mixed with each other.

The direction of gaze and body language play an important role when portraying the event of encounter in various situations. When depicting face, expressions are most revealing. As a contrast to the realistic expression, face can be left open and thus space can be left for interpretation.

Sparad: