Haku

Google-hakukonemainonnan opas uudelle työntekijälle

QR-koodi

Google-hakukonemainonnan opas uudelle työntekijälle

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Googlen hakukonemainonnan perusteita käsittelevä koulutusopas toimeksiantajayrityksen käyttöön. Koulutusoppaan tukemana uuden työntekijän on tarkoitus tuottaa ensimmäinen oma hakukonekampanja.

Teoriaosuuden tavoitteena on tutustua hakukonemainontaan palveluna, sekä sen historiaan ja sen tarjoamiin hyötyihin osana modernia markkinointia. Työssä käydään läpi eri palveluntarjoajia, mutta pääpaino pysyi Googlessa ja sen hallinnoimassa Google Ads -alustassa.

Tietoperustassa painoarvo on hakukonemainonnalla, sen markkinointipotentiaalilla ja sen eri käyttömahdollisuuksilla. Google Adsia alustana käydään läpi tarkasti, ja kaikki oppaassa esille tulevat toimenpiteet hakukonemainonnan kampanjan tekemisessä saavat selityksen. Hakukonemainonnan hyödyt tuodaan selkeästi esiin sekä -perustellaan miksi se on niin suuri osa modernia markkinointia. Tietoperustassa käydään läpi myös hakukonemainonnan optimointia ja Googlen mainostajalle tarjoamaa koulutusmateriaalia. Tietoperusta toimii pohjana oppaassa läpikäydyille hakukonemainonnan konkreettisille toimenpiteille.

Toiminnallinen osuus on koulutuksellinen. Sen avulla toimeksiantaja pystyy kouluttamaan uuden työntekijän tehtäväänsä. Sen on myös tarkoitus avartaa lukijaa hakukonemainonnan tekemisestä käytännön tasolla. Oppaan tulee olla aloittelijalle sopiva, sillä se tulee toimimaan osana uuden työntekijän koulutusta. Uutena työntekijänä voidaan mieltää henkilö, jolla ei ole alalta aikaisempaa kokemusta. Opas tullaan ottamaan käyttöön kesällä 2020 ja se löytyy liitteenä opinnäytetyöstä.

The objective of this thesis was to create a search engine marketing (SEM) guidebook for a new employee in commissioner’s service. The guidebook was in cooperation with the commissioner Tagomo Digital Ltd. The guidebook is made solely for educational purposes and the content should be seen as practical as possible.

Google Ads as a platform is explained thoroughly and the steps shown in the guide are given a theory base in the theoretical section. The thesis goes deeply in the SEM history and gives clear reasons of why it is such a relevant part in modern marketing. The thesis focuses on search engine marketing and the main factors discuss how SEM helps business to reach out to potential customers. Theoretical section brings the benefits out clearly. Google’s educational services are also included in the theory as well as the campaign optimization.

The empirical part is educational and offers a wide variety of practical methodologies of how to build the first search engine marketing campaign. The main purpose besides the educational one was that the guide is as starter-friendly and easy-to-read as possible. The guide is taken into use in summer 2020.

Tallennettuna: