Haku

Itsesäätelytaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa

QR-koodi

Itsesäätelytaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa

Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantaja Mukulax Hirvensalolle opas lapsen itsesäätelytaitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Kehittämistyön teoriaperusta käsittelee lapsen kehitystä fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta näkökulmasta, sekä itsesäätelytaitoihin vaikuttavia sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä. Kehittämistyön teoriaperustan yhteiseksi tekijäksi nousi aikuisen merkitys lapsen itsesäätelytaitojen kehityksen tukemisessa ja lapsen kokonaisvaltaisessa kehityksessä.

Kehittämistyön menetelmiksi valittiin dialoginen keskustelu toimeksiantajan kanssa, Webropol- kyselylomakkeet tiedon keräämiseen toimeksiantajan työyhteisöltä ja havainnointi toimintayksikössä. Kehittämistyö tapahtui yhteistyössä Mukulax Hirvensalon kanssa. Kehittämistyön prosessi alkoi joulukuussa 2018 ja kesti tammikuuhun 2020 asti.

Kehittämistyön tuotokseen koottiin teoreettinen viitekehys itsesäätelytaidoista sekä kasvattajan roolista itsesäätelytaitojen tukemisessa, kirjalista aihetta käsittelevistä lasten ja aikuisten kirjoista, sekä käytännön läheisiä menetelmiä itsesäätelytaitojen tukemiseen varhaiskasvatuksessa. Kehittämistyön aikana yhdistäväksi aiheeksi kehittyi aikuisen rooli lapsen kehityksessä, mikä tarjoaa hyviä lähtökohtia reflektointiin ja ammatillisen kasvun pohdintaan. Itsesäätelytaidosta puhutaan tällä hetkellä paljon ja itsesäätelytaitoihin lukeutuvista teemoista on tullut tämän päivän keskeisimpiä kehitystehtäviä. Aiheeseen liittyvistä teemoista on tarjolla paljon ammattikirjallisuutta, käytännöllistä menetelmäkirjallisuutta sekä uutena tulokkaana lapsille suunnattuja aihetta käsitteleviä satukirjoja

The aim of this thesis was to develop a guide for Mukulax Hirvensalo to support a child's selfregulation skills in early childhood education. The theoretical basis of the development work is the development of the concept from the physical, mental and social point of view, as well as the internal and external factors influencing its self-regulation skills. A common factor in the theory of development work was the importance of an adult in supporting the development of the child's self-regulation skills and in the overall development of the child.

Methods of development work included dialogic dialogue with the sponsor, web-based questionnaires and observation. The development work was carried out in cooperation with Mukulax Hirvensalo. The development process started in December 2018 and lasted until January 2020.

The output of the development work assembles a theoretical framework of self-regulation skills of all the educator's role in supporting self-regulation skills. The output of the development includes a book list of children's and adult books on the topic. The output incorporates practice close methods to support self-regulation skills in early childhood education. During the development work, the central connecting theme became the role of the adult in the development of the child, providing a good starting point for reflection and reflection on professional growth. There is a lot of talk about self-regulation at the moment, and self-regulatory themes have become one of today's most important development tasks. There is a lot of professional literature and practical methodological literature on the subject also newcomers to children's storytelling books.

Tallennettuna: