Haku

Tiedekerhotuokioista intoa lasten tiedekasvatukseen : survey-tutkimus Tiedekoulun tuottaman tiedekerhotoiminnan vaikutuksista asenteisiin ja toimintaan päiväkodeissa ja kotona

QR-koodi

Tiedekerhotuokioista intoa lasten tiedekasvatukseen : survey-tutkimus Tiedekoulun tuottaman tiedekerhotoiminnan vaikutuksista asenteisiin ja toimintaan päiväkodeissa ja kotona

Tutkimus käsittelee Tiedekoulun tuottaman tiedekerhotoiminnan vaikutusta päiväkodeissa sekä tiedekerhotoimintaan osallistuneiden lasten perheissä. Tavoitteena on selvittää, millaisena tiedekerhotoiminta on koettu päiväkodeissa ja kodeissa, ja onko tiedekerhotoiminnan myötä tapahtunut muutoksia päiväkotien henkilökunnan, lasten ja perheiden toiminnassa, kiinnostuksen kohteissa tai asenteissa.

Survey-tutkimus tehtiin tiedekerhon toimintakauden päätteeksi loppukeväällä 2019 sekä yhteistyöpäiväkotien henkilökunnalle ja lasten perheille suunnatuilla sähköisillä kyselyillä että haastattelemalla päiväkotien henkilökuntaa puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Sähköiseen kyselyyn vastasi 25 henkilökunnan edustajaa sekä 28 perhettä. Haastatteluihin osallistui kymmenen työntekijää Turun seudun neljästä yhteistyöpäiväkodista. Aineistoa on tarkasteltu kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä hyödyntäen.

Tiedekerhotoiminta on tutkimuksen mukaan vaikuttanut sekä henkilökunnan, lasten että perheiden toimintaan ja asenteisiin. Toimintakauden jälkeen henkilökunta kokee tiedekasvatuksen aiempaa tärkeämpänä ja kasvattajat luottavat aiempaa enemmän omiin kykyihinsä tiedekasvattajina. Henkilökunta kannustaa lapsia aiempaa enemmän tutkivaan oppimiseen ja he yhdistävät aiempaa enemmän erilaisia toimintamuotoja ilmiöiden tarkasteluun. Vanhemmat raportoivat lastensa olevan innostuneita tiedekerhosta ja haluavan usein toistaa tiedekerhossa tehtyjä kokeita kotona. Tulosten mukaan tiedekerhotoiminta on lisännyt koko perheen kiinnostusta tieteisiin ja vanhemmilla on haluatukea lapsensa oppimista.

Tulosten mukaan toimivinta tiedekasvatusta on leikinomainen ja toiminnallinen, lasten kehitystasoon sopeutettu tiedekerhotoiminta. Vaikuttavuuden kannalta keskeistä olisi tukea lasten oppimista käsittelemällä tiedekerhon aiheita pitkäkestoisesti ja monipuolisesti, sekä käsittelemällä niitä kaikissa lapsen oppimisympäristöissä, niin päiväkodissa kuin kotonakin. Lisää osaamista kaivataan erityisesti päiväkotien pienimpien lasten tiedekasvatukseen.

This study focuses on the impact of Tiedekoulu’s science clubs in daycare and in the homes of the participating children’s families. The aim is to examine how science clubs are perceived aycare and at home, and whether changes have occurred in the interests, practices or attitudes of daycin dare educators, children and families.

The survey study was conducted at the end of a science club period, in late spring 2019. Personnel at collaborating day care centers and children’s families were sent an equestionnaire, and personnel were also interviewed with a semi-structured theme interview. Equestionnaire was answered by 25 members of personnel and by 28 families. Theme interviews reached ten educators from four collaborating day care centers within the Turku area. In the study both quantitative and qualitative methods were used.

According to the study, science clubs have had an impact on the practices and attitudes of the personnel, children and families. Personnel at the day care centers find science education to be more important than before, and they are now more confident as science educators themselves. They encourage children towards inquiry-based learning and they increasingly combine different ways of exploring phenomenons. Parents report that their children are enthusiastic about science clubs and often wish to repeat the experiments also at home. According to the results, science clubs have increased interest towards sciences within the whole family and parents are willing to support their childrens learning and participate in it.

According to the results, science education is most effective when it is playful, practical and held in a way that takes children’s developmental level into account. Regarding the effectiveness of science clubs, it would be essential to support children’s learning by processing the themes of science clubs in a versatile and long-term way, and within all learning environments in day care and at home. Expertise is needed especially in science education for the smallest children in day care centers

Tallennettuna: