Sökning

Pelkopotilaiden hoidon laadun selvittäminen Teljän Hammaslääkäriasemalla

QR-kod

Pelkopotilaiden hoidon laadun selvittäminen Teljän Hammaslääkäriasemalla

Suomalaisista aikuisista 10 %pelkää suun terveydenhoitoa kovasti ja 30 % jonkin verran. Hammashoitopelon esiintyvyyttä on tutkittu jo 1950-luvulta asti, eikä sen ole todettu tehokkaista hoitomenetelmistä huolimatta vähentyneen mainittavasti. Suun terveydenhuollon henkilökunnalla on tärkeä rooli pelon ehkäisemisessä, syntymisessä ja hoidossa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää pelkopotilaiden hoidon laatua Porissa toimivalla Teljän Hammaslääkäriasemalla kyselytutkimuksen avulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Teljän Hammaslääkäriaseman työntekijöille tietoa asiakkaiden mielipiteistä, jonka avulla he voivat kehittää pelkopotilaiden hoidon laatua. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kyselytutkimus suoritettiin keväällä 2010 Tel jän Hammaslääkäriaseman asiakkaille. Kyselylomakkeita jaettiin 200 kappaletta kahden viikon aikana, joista takaisin saatiin 179 kappaletta. Opinnäytetyön kyselytutkimuksen tulokset viittaavat Teljän Hammaslääkäriaseman asiakkaiden olevan tyytyväisiä saamaansa hoitoon. Kyselytutkimuksessa selvisi, että Teljän Hammaslääkäriaseman asiakkaista eniten hammashoitopelkoisia löytyy ikäluokasta 51 -60 – vuotiaat sekä ammattiryhmästä työntekijät. Hammashoitopelkoisista asiakkaista naisia oli 36% ja miehiä 24%. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että Teljän Hammaslääkäriaseman hammashoitopelkoisia asiakkaita on hoidettu hyvin. Suurimmalla osalla edellisestä käynnistä suun terveydenhuollossa oli kulunut aikaa alle kuusi kuukautta, eli käyntien välttelemistä ei juurikaan esiintynyt. Suurin osa asiakkaista koki suun terveytensä olevan kohtalainen.

In Finland, 10% of adults feels dental fear a lot and 30% slightly. The incidence of dental fear has been researched until 1950, but it hasn’t reduced appreciable despite effective cures. Dental care staff has important role to prevent, develop and care patient’s dental fear. The purpose of this thesis was to define quality of dental care with clients feeling fear of dental care in Teljä’s Dentist station located i n Pori, using a questionnai re survey. The aim was to produce information about client’s opi nions to Teljä’s Dentist station’s empl oyees, enabli ng them to develop quality of care with clients feeling fear of dental care. The data were collected by using questionnaire. The survey was conducted in spring 2010 to Teljä’s Dentist station’s clients. Questionnaires were di vided 200 copies in two weeks and reclaimed 179 pieces. The results indicate that Teljä’s Dentist station’s customers are overall satisfied to thei r dental care. According to the res ults the most of Teljä’s Dentist station’s clients who fears dental care belongs to the age group 51-60 years and occupational group of workers. 36% of clients who fear dental care were women and 24% men. Based on the results it can be concluded that Teljä’s clients who fears dental care has been cared well, since the majority of the previous visit in dental care had elapsed time of less than six months. Most of the customers felt that their oral health is moderate.

Sparad: