Haku

Pelkopotilaiden hoidon laadun selvittäminen Teljän Hammaslääkäriasemalla

QR-koodi

Pelkopotilaiden hoidon laadun selvittäminen Teljän Hammaslääkäriasemalla

Suomalaisista aikuisista 10 %pelkää suun terveydenhoitoa kovasti ja 30 % jonkin verran. Hammashoitopelon esiintyvyyttä on tutkittu jo 1950-luvulta asti, eikä sen ole todettu tehokkaista hoitomenetelmistä huolimatta vähentyneen mainittavasti. Suun terveydenhuollon henkilökunnalla on tärkeä rooli pelon ehkäisemisessä, syntymisessä ja hoidossa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää pelkopotilaiden hoidon laatua Porissa toimivalla Teljän Hammaslääkäriasemalla kyselytutkimuksen avulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Teljän Hammaslääkäriaseman työntekijöille tietoa asiakkaiden mielipiteistä, jonka avulla he voivat kehittää pelkopotilaiden hoidon laatua. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kyselytutkimus suoritettiin keväällä 2010 Tel jän Hammaslääkäriaseman asiakkaille. Kyselylomakkeita jaettiin 200 kappaletta kahden viikon aikana, joista takaisin saatiin 179 kappaletta. Opinnäytetyön kyselytutkimuksen tulokset viittaavat Teljän Hammaslääkäriaseman asiakkaiden olevan tyytyväisiä saamaansa hoitoon. Kyselytutkimuksessa selvisi, että Teljän Hammaslääkäriaseman asiakkaista eniten hammashoitopelkoisia löytyy ikäluokasta 51 -60 – vuotiaat sekä ammattiryhmästä työntekijät. Hammashoitopelkoisista asiakkaista naisia oli 36% ja miehiä 24%. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että Teljän Hammaslääkäriaseman hammashoitopelkoisia asiakkaita on hoidettu hyvin. Suurimmalla osalla edellisestä käynnistä suun terveydenhuollossa oli kulunut aikaa alle kuusi kuukautta, eli käyntien välttelemistä ei juurikaan esiintynyt. Suurin osa asiakkaista koki suun terveytensä olevan kohtalainen.

Tallennettuna: