Haku

Eksyksissä kirjastossa : palvelupolkututkimus Pitäjänmäen kirjastossa

QR-koodi

Eksyksissä kirjastossa : palvelupolkututkimus Pitäjänmäen kirjastossa

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, kuinka toimivia Pitäjänmäen kirjaston opasteet ovat. Hyvät opasteet ovat tärkeitä: ne auttavat asiakkaita toiminnassaan ja tekevät kirjastosta viihtyisän ja helposti lähestyttävän paikan.

Teoreettisessa osassa tutkitaan sitä, miten opasteita luokitellaan, hyvän opasteen tunnusmerkkejä ja sitä, minne opasteita kannattaa sijoittaa, jotta niistä on mahdollisimman paljon hyötyä. Tämän osan lopussa tutustutaan yleisesti palvelumuotoiluun. Samassa tutustutaan tarkemmin palvelupolkututkimukseen kirjaston palveluiden parantamisessa.

Opasteiden toimivuutta Pitäjänmäen kirjastossa tutkittiin palvelupolkututkimuksella. Koehenkilöiden toimintaa ja käyttäytymistä havainnoitiin kolmen kirjaston palveluihin liittyvän tehtävän kautta: varauksen nouto, tulostaminen USB-tikulta ja teoksen löytäminen hyllystä. Koehenkilöt olivat maahanmuuttajia, jotka opiskelevat suomea keskitasolla.

Tulokset osoittavat, että opasteita täytyy parantaa. Eniten parannuksen tarpeessa ovat suuntaa näyttävät ja kohteita näyttävät opasteet. Kirjastossa ei esimerkiksi ole opastetta siitä, missä tietokoneet sijaitsevat. Hyllyjen päädyissä olevissa opasteissa on vain sanallinen kuvailu siitä, mitä hyllyssä on, mutta ei luokkanumeroa.

Tallennettuna: