Haku

Tallennemyynnin nousu ja lasku Suomessa : videovuokraamot, DVD:t ja Blu-rayt suoratoistopalveluiden aikakaudella

QR-koodi

Tallennemyynnin nousu ja lasku Suomessa : videovuokraamot, DVD:t ja Blu-rayt suoratoistopalveluiden aikakaudella

Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin tallennemyynnin ja -vuokrauksen kehitystä vuokraamotoiminnan synnystä nykyhetkeen, jolloin suoratoistopalvelut ovat tehneet valtavan loven fyysisen median suosioon. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös suoratoistopalveluiden kehityskulkua ja taloudellisia ongelmia, jotka ovat sidoksissa myös laajemmin elokuva-alaan.

Alkujaan 1980- ja 1990-luvuilla huippusuosioon nousseet VHS-kasetit tulivat syrjäytetyiksi 2000-luvulla niin ikään suosittujen DVD-levyjen myötä. Tallennejulkaisut olivat osa elokuvien julkaisustrategiaa, minkä vuoksi tuotantojen ei tarvinnut saavuttaa kaikkia tuottojaan pelkästään lippukassalla. Suoratoistopalveluiden saapuminen 2010-luvulla teki kuluttajille elokuvien katselun aikaisempaa vaivattomammaksi, minkä johdosta fyysinen vuokraamotoiminta ja pitkässä juoksussa koko tallennejulkaisutoiminta alkoivat menettää suosiotaan.

Nykypäivään tultaessa videovuokraamot ovat poistuneet, ja tavaratalot pienentävät tallenneosastojaan. Samaan aikaan kuluttajat ovat huomanneet suoratoistopalveluiden tarjonnassa runsaudenpulaa samoin kuin tarjonnan hajautumista moneen eri kuukausimaksulliseen palveluun. Taloudellisista syistä tuotantoja myös poistuu palveluista.

Opinnäytetyössä hyödynnettiin levitysyhtiöiden edustajien haastatteluita, kuluttajien katsomistottumuksia tarkastelevaa kyselytutkimusta sekä muun muassa aiheesta kirjoitettuja uutisia eri vuosikymmeniltä. Tarkoituksena oli selvittää, miten elokuvatallenteiden tulo vaikutti elokuva-alaan, miten elokuvien katsominen kotona on muuttunut viimeisten 40 vuoden aikana, ja miksi sisällöt eivät aina ole turvassa digitaalisissa jakelukanavissa. Tutkimus osoittaa muun muassa, että vähentyneen myynnin vuoksi levitysyhtiöt tekevät tallennejulkaisuja koskevat päätökset nykyään hyvin tarkasti jälleenmyyjiltä saatavien myyntitilastojen pohjalta. Kyselyn tuloksista puolestaan käy ilmi, että suoratoistopalveluista katsotaan enemmän sarjoja kuin elokuvia. Opinnäytetyön tiimoilta voisi tehdä laajempaa tutkimusta esimerkiksi suoratoistopalveluiden tulevaisuudennäkemyksistä aikana, jolloin yhä useampi palvelu niin kansainvälisesti kuin kotimaassakin joutuu mukautumaan taloudellisiin vaikeuksiin.

Tallennettuna: