Haku

Työkoneen pysäköinninavustusjärjestelmä

QR-koodi

Työkoneen pysäköinninavustusjärjestelmä

Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin työkoneeseen pysäköinninavustusjärjestelmä. Pysäköinnin yhteydessä työkone ajetaan kulkutasolle, jonka kautta koneen kuljettajat siirtyvät koneeseen ja pois koneesta. Suunniteltavan järjestelmän tarkoitus on avustaa kuljettajaa suorittamaan kulkutasolle saapuminen hallitusti.

Opinnäytetyössä selvitetään, millaisia vaatimuksia konedirektiivi 2006/42/EY asettaa järjestelmän toiminnalle, sekä selvitetään, mitä lisävaatimuksia uusi koneasetus 2023/1230 tulee asettamaan järjestelmälle. Lisäksi työssä tutustutaan konestandardien rooliin koneiden ja järjestelmien suunnittelussa sekä esitellään muutama yleinen standardi, joita järjestelmän suunnittelussa voidaan hyödyntää. Turvallisen järjestelmän varmistamiseksi, työssä suoritettiin riskinarviointi, jolla tuodaan esille järjestelmän toimintaan liittyviä riskitekijöitä. Lisäksi työssä tutustutaan erilaisiin anturiteknologioihin, joita järjestelmässä voidaan hyödyntää kulkutason tunnistuksessa sekä työkoneen ja kulkutason välisen etäisyyden mittaamisessa. Työssä esiteltävät anturiteknologiat ovat ultraäänianturit, optiset anturit, tutka-anturit ja LiDAR-anturit. Työssä vertaillaan kyseisiä anturiteknologioita, jonka tuloksena järjestelmässä käytettäväksi anturiksi valittiin tutka-anturi.

Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi neljä erilaista toimintakuvausta pysäköin-ninavustusjärjestelmän toiminnasta. Toimintakuvaukset ovat pohjimmiltaan sa-mankaltaiset, mutta niiden eroavaisuudet syntyvät työkoneissa olevan paikan-nusjärjestelmän hyödyntämisestä sekä tavasta, kuinka järjestelmä aktivoidaan. Opinnäytetyön tuloksia tullaan arvioimaan. Arvioinnin perusteella tehdään päätös järjestelmän jatkokehityksestä.

Tallennettuna: