Haku

Internetsivut ja ohjauskansio Leiko24 yksikön asiakkaille

QR-koodi

Internetsivut ja ohjauskansio Leiko24 yksikön asiakkaille

Opinnäytetyön aihe on työelämälähtöinen ja se on tuotokseen painottuva. Opinnäytetyön aiheeksi valikoitui Hatanpään sairaalan Leiko24 yksikköön tehtävät internetsivut. Samasta materiaalista koottiin yksikön toiveesta ohjauskansio asiakkaille Leiko24 yksikön päivähuoneeseen. Yksiköllä on ollut tarve parantaa entisestään toimenpidepäivän tapahtumien tiedottamista asiakkaille saamansa asiakastyytyväisyyskyselyn palautteen perusteella. Opinnäytetyön raporttiosuus käsittelee mitä Leiko-toiminta on, millaista hyvä internetohjaus on sekä mitä hyvä ohjauskansio pitää sisällään.

Leikkaukseen kotoa eli Leiko-toiminta on levinnyt viime vuosina suurimpaan osaan Suomea vallitsevaksi käytännöksi leikkauspotilaiden vastaanottamisessa ja valmistelussa. Leiko-prosessissa asiakas tekee leikkausvalmistelut itse kotonaan saamiensa ohjeiden mukaisesti ja saapuu sairaalaan vasta toimenpidepäivän aamuna. Sairaalassaoloajan lyhentyessä infektioriskit pienenevät ja vuodeosaston hoitohenkilökunnan resurssit li-sääntyvät jo operoitujen potilaiden hoitoon. Hatanpään sairaalan Leiko24 yksikkö on sovellus perinteisestä Leiko-mallista. Leiko24 yksikön keskeiset hoitotyön periaatteet ovat asiakaslähtöisyys ja potilasturvallisuus, joita Leiko-toiminta erityisesti tukee.

Internetsivut ja ohjauskansio koostuvat asiatekstistä sekä tekstiä havainnollistavista kuvista. Internetsivujen materiaali on asiakkaiden saatavissa jo ennen toimenpidettä, joten asiateksti koostuu sekä pre- että postoperatiivisesta hoidosta. Ohjauskansio on asiakkaiden luettavissa mahdollisen esikäynnin yhteydessä sekä toimenpidepäivänä yksikön päivähuoneessa. Ohjauskansion sisältö on yhtenäinen internetsivujen kanssa mutta materiaalia on täydennetty yksikön omilla esivalmistelu- sekä kotihoito-ohjeilla. Kuvat materiaaliin on otettu tekijöiden toimesta Leiko24 yksikön tiloissa.

Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä asiakkaiden tietoutta Leiko-toiminnasta sekä Leiko24 yksikön toimenpidepäivän kulusta. Tuotos auttaa asiakkaita valmistautumaan Leiko24-päivään ja lisää turvallisuuden tunnetta sekä asiakaslähtöisyyttä. Internetsivut ja ohjauskansio palvelevat sekä hoitohenkilökuntaa, että asiakkaita. Kehittämisehdotuksemme on internetin välityksellä tapahtuvan potilasohjauksen hyödyn ja käytettävyyden tutkiminen. Lisäksi, jotta asiakkaita voitaisiin palvella entistä paremmin, olisi jatkossa hyvä kehittää opinnäytetyön tuotoksena syntyviä internetsivuja ja ohjauskansiota muut-tuvan tiedontarpeen mukaan mahdollisimman paljon asiakkaiden tarpeita vastaaviksi.

Tallennettuna: