Haku

Moniammatillinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa

QR-koodi

Moniammatillinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten moniammatillista yhteistyötä toteutetaan esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa varhaisen puuttumisen näkökulmasta. Tavoitteena oli löytää myös kehitysehdotus nivelvaiheen moniammatilliseen yhteistyöhön. Keskeiset käsitteet opinnäytetyössä ovat moniammatillinen yhteistyö ja varhainen puuttuminen.

Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin käyttäen avointa kyselylomaketta. Kohdejoukkona oli Nokian kaupungin esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen moniammatillisen yhteistyön ammattilaiset. Vastauksia kertyi 30 ja ne painottuivat kasvatus- ja opetuskeskuksen työntekijöihin. Aineistolle tehtiin laadullinen sisällönanalyysi, jossa on teoriasidonnaisen sisällönanalyysin piirteitä.

Tulosten mukaan esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen moniammatillinen yhteistyö on itsessään varhaista puuttumista, joten moniammatillista yhteistyötä tulisi aikaistaa. Toimiva moniammatillinen yhteistyö edellyttää muiden professioiden tuntemusta, osaamisen tunnistamista, toimivan tiedonkulun, vaaditut resurssit ja palautetta omasta työstä. Lisäksi nivelvaiheen moniammatillista yhteistyötä tulisi arvioida ja kehittää säännöllisesti sekä lapsen ja vanhemman osallisuutta lisätä.

Opinnäytetyön teorian ja tulosten pohjalta on tehty kehitysehdotus, esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheohjeistus. Nivelvaiheohjeistukseen tulee sisältyä eri ammattilaisten vastuut ja oikeudet, moniammatillisen yhteistyön muodot, tiedonkulku ja sen käytännöt, lapsen ja vanhempien osallisuus sekä arviointi ja kehittäminen. Täten voidaan osoittaa opinnäytetyön siirrettävyys työelämän käyttöön.

Tallennettuna: