Haku

Ensihoidon koulutusohjelman nykytila : Kyselytutkimus valmistuville Ensihoitaja (AMK) -opiskelijoille

QR-koodi

Ensihoidon koulutusohjelman nykytila : Kyselytutkimus valmistuville Ensihoitaja (AMK) -opiskelijoille

Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa syksyllä 2008 opintonsa aloittaneiden Ensihoitaja (AMK) -opiskelijoiden mielipiteitä ensihoidon koulutusohjelman sisällöstä sekä sen antamista ammatillisista valmiuksista. Tutkimukseen osallistui 56 syksyllä 2008 opintonsa aloittanutta ensihoitajaopiskelijaa viidestä eri suomalaisesta ammattikorkeakoulusta. Kvantitatiivisena kyselytutkimuksena toteutetun tutkimuksen sisältö perustui Opetusministeriön laatimaan selvitykseen ammattikorkeakouluista valmistuvien ensihoitajien ammatillisesta osaamisesta sekä keskeisistä opinnoista. Kyseinen selvitys toimii myös ohjeistuksena ammattikorkeakoulutasoisen ensihoitajakoulutuksen järjestämisestä. Tämän lisäksi työssä kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia opetuksen laadusta.

Tutkimuksesta kävi ilmi että ammattikorkeakoulujen kliinisten taitojen opetus on opiskelijoiden mielestä hyvällä tasolla, sekä ensihoidon välineistön ja laitteiden että eri potilasryhmien ensihoidon opetus koettiin riittäväksi. Opiskelijat toivoivat kuitenkin opintojen painottumista sekä pienryhmä- että simulaatioharjoitteluun sekä käytännön työelämässä tapahtuvien harjoitteluiden painottumista akuuttihoitotyöhön. Tämän lisäksi opiskelijat kokivat erityisesti viestiliikenteen hallinnan sekä turvallisen hälytysajon opetuksen ja harjoittelun riittämättöminä. Ensihoidon ammattiopintojen opetus koettiin laadukkaana. Muiden kuin ensihoidon ammattiopintojen koettiin tukevan heikosti ensihoidon osaamista. Opiskelijoiden kokemusten perusteella ensihoitajakoulutuksen valintakokeet mittaavat heikosti alalla työskentelyssä vaadittavia fyysisiä sekä psyykkisiä ominaisuuksia, lisäksi opiskelijat kokivat, ettei koulutusohjelma tue lainkaan fyysisen kunnon ylläpitämistä opiskeluaikana.

Tutkimuksella pystyttiin tuomaan ilmi nykyisen ensihoitajakoulutuksen ongelmakohtia opiskelijoiden kokemana, näiden pohjalta ensihoidon koulutusohjelman sisältöä tulisi kehittää vastaamaan paremmin opiskelijoiden sekä työelämän vaatimuksia. Suurimpana kehitysideana tulisi pohtia hyvinkin teoriapainotteisen koulutuksen muuntamista käytännönläheisemmäksi sekä ensihoitajan tutkintoon sisältyvien sairaanhoitajan opintojen kohdentamista paremmin ensihoidon ammattiosaamista tukeviksi.

Tallennettuna: