Sökning

Money in business : yhteistoiminnallinen oppiminen taloushallinnon opetuksessa

QR-kod

Money in business : yhteistoiminnallinen oppiminen taloushallinnon opetuksessa

Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelman taloushallinnon opetusta niin, että opetus vastaisi entistä paremmin opiskelijoiden tarpeisiin. Työn tarkoituksena oli luoda toteutussuunnitelma TAMK Proakatemian englanninkielisen tutkinto-ohjelman Money in Business -opintojaksoa varten. Opintojakso järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2020.

Opiskelijoiden tarpeita kartoitettiin kyselyn ja ryhmäkeskustelun avulla. Näiden menetelmien avulla selvitettiin opiskelijoiden kokemuksia suomenkielisen tutkinto-ohjelman vastaavalta Taloudellinen ajattelu -kurssilta. Kyselyn kohderyhmään kuului 102 Proakatemian opiskelijaa, jotka olivat osallistuneet Taloudellinen ajattelu -kurssille. Kysely tavoitti näistä 102 opiskelijasta 88 opiskelijaa eli 86,3 % koko kohderyhmästä. Ryhmäkeskusteluun osallistui tutkijan itsensä lisäksi seitsemän opiskelijaa. Sekä kyselylomakkeen että ryhmäkeskustelun tulosten analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja teemoittelua.

Tutkimuksen pohjalta luotiin toteutussuunnitelma, jossa Money in Business -kurssi jaoteltiin seuraaviin osioihin: lähiopetus, kotitehtävät, ryhmissä toteutet-tava alustus, essee ja portfolio. Kyselyn ja ryhmäkeskustelun perusteella kurssin opetussisällöiksi valittiin viisi pääteemaa: budjetointi, hinnoittelu, kirjanpito, verotus ja tunnusluvut. Koska opintojakso järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2020, opiskelijoille tarjottiin myös mahdollisuus vaikuttaa opintojakson opetussisältöihin ja -menetelmiin vielä kurssin aikana.

Toteutussuunnitelman toimivuutta arvioitiin pyytämällä palautetta Money in Business -opintojakson opiskelijoilta. Lisäksi hyödynnettiin opettajan omia havaintoja. Palautetta kerättiin kurssin puolivälissä palautelomakkeen ja palautekeskustelun avulla. Kurssille osallistui 14 opiskelijaa, joista 13 osallistui palautteen antamiseen. Opiskelijat pitivät kurssin opetussisältöjä ja -menetelmiä pääosin toimivina, vaikka opettajan näkökulmasta opiskelijat ei vielä opintojen alkuvaiheessa täysin hallinneet laadukkaan dialogin periaatteita. Opiskelijoiden mielestä kurssi tarjosi hyvät valmiudet taloushallinnon perusteisiin, vaikka aiheisiin syventyminen jäikin pääosin opiskelijan vastuulle. Kurssin todelliset hyödyt kirkastuvat kuitenkin vasta myöhemmin, kun opiskelijat ovat kunnolla ehtineet reflektoida omaa oppimistaan.

The purpose of the thesis was to develop the quality of financial education in TAMK Proakatemia, so that the education would more effectively serve the needs of the students. The objective was to create an implementation plan for a course called Money in Business in the English study programme of TAMK Proakatemia. The course was organized for the first time in 2020.

A questionnaire and group discussion were utilized as data collection methods to find out what kind of needs Proakatemia students have for financial education. The students were asked about their experiences regarding a course called Taloudellinen ajattelu, which is a course about finance in the Finnish study programme. The focus group of the study consisted of 102 students, who had participated in Taloudellinen ajattelu course. 88 students (86.3 % of the focus group) answered the questionnaire, and seven students participated in the group discussion. The results of both the questionnaire and the group discussion were analysed using thematic content analysis based on the research material.

An implementation plan for Money in Business course was created based on the research. The course was created based on five main sections: training sessions, pre-tasks, introductions in groups, essay and portfolio. The contents of the course were based on five main themes: budgeting, pricing, accounting, taxation and financial key figures. Since this was the first time the course was offered, the students were also given a possibility to influence the course contents.

Fourteen students participated in Money in Business course in 2020. The participants were asked to evaluate the course and their learning halfway through the course. The teacher’s own observations were also used. Student feedback was gathered using a questionnaire and a group discussion. Thirteen students answered the questionnaire and participated in the group discussion. All in all, the students saw the contents and learning methods of the course as useful and practical, although from the teacher’s point of view, the students did not yet fully understand the principles of proper dialogue. The students thought that the course gave them a general overview of the basics of business finance, even though it was mostly up to the students themselves to go deeper into the themes of the course. The real benefits of the course, however, will become clear much later, when the students have had the time to properly reflect on their learning and experiences in Proakatemia.

Sparad: